Perception of dengue and preventive practice in primary school students in Unidocente Bajo Madre de Dios Educational Institutions
DOI:
https://doi.org/10.55873/ariva.v1i2.212Keywords:
dengue, medicinal plants, preventive practice, treatmentAbstract
The purpose of the research is to contribute to knowledge about the perception of dengue and preventive practice in primary school students at the Bajo Madre de Dios single-teacher educational institution. This study was carried out in a town center, Bajo Madre de Dios, Las Piedras district, Tambopata Province, Madre de Dios region. the research has a quantitative approach, non-experimental design, cross-sectional relational level, the population and study sample was made up of all 18 students, who were administered a dengue perception questionnaire and the practice of preventive instruments with levels Appropriate values of validity and reliability according to Kuder Richardson Kr20, 0.929 and 0.931 were obtained, respectively. The results indicate the existence of a moderate association between the perception of dengue and preventive practices. ancestral knowledge regarding preventive practices with medicinal plants must be rescued and strengthened.
References
Ávila-Agüero, M. L., Camacho-Badilla, K., Brea-Del-Castillo, J., Cerezo, L., Dueñas, L., Luque, M., Melgar, M., & Rocha, C. (2019). Epidemiología del dengue en Centroamérica y República Dominicana. Revista Chilena de Infectología, 36(6), 698–706. https://doi.org/10.4067/S0716-10182019000600698
Beltrán-Rodríguez, L. A., Valdez-Hernández, J. I., Luna-Cavazos, M., Romero-Manzanares, A., Pineda-Herrera, E., Maldonado-Almanza, B., Borja-de la Rosa, M. A., & Blancas-Vázquez, J. (2018). Estructura y diversidad arbórea de bosques tropicales caducifolios secundarios en la Reserva de la Biosfera Sierra de Huautla, Morelos. Revista Mexicana de Biodiversidad, 89(1). https://doi.org/10.22201/ib.20078706e.2018.1.2004
Cabrera, R., Gómez de la Torre-Del Carpio, A., Bocanegra Jesús, A. I., Correa Borit, J. M., Huamaní Fuente, F. J., Urrunaga Poma, P. V., & Ibarra-Casablanca, E. (2016). Conocimientos, actitudes y prácticas sobre dengue en estudiantes de educación primaria en Chorrillos, Lima, Perú. Anales de La Facultad de Medicina, 77(2), 129. https://doi.org/10.15381/anales.v77i2.11817
Carrasco Diaz, S. (2019). Metodología de la investigación científica. Pautas metodológicas para diseñar y elaborar el proyecto de investigación (19th ed.). Editorial San Marcos.
Dueñas Linares, H., Peña Valdeiglesias, J., Báez Quispe, S., Bejar Chura, N., Berrocal Nieto, S., & Garate Quispe, J. (2020). Influencia de la conservación de bosques en la diversidad y composición florística arbórea en el sureste de la Amazonía peruana. Ciencia Amazónica (Iquitos), 7(1), 111–125. https://doi.org/10.22386/ca.v7i1.268
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (1st ed.). Editorial Mc Graw Hill Education.
Mahuanca Jollenwequer, Y. R., & Ruiz Piole, J. D. (2021). Conocimiento sobre el uso de las plantas medicinales en 3ro de primaria de la I.E.B. N. 30667-Pangá [Universidad San Ignacio de Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/handle/usil/11743
OMS. (2022). Dengue y dengue grave. Organización Mundial de La Salud. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/dengue-and-severe-dengue
Pisco Echevarria, E. (2017). Nivel de conocimiento a las medidas de prevención del dengue en los alumnos del 4° y 5°grado de secundaria de la Institución Educativa Cesar Vallejo del distrito de Castillo Grande, 2016 [Universidad de Huánuco]. http://repositorio.udh.edu.pe/123456789/713
Rondo Narcizo, B. C. (2016). Conocimientos, actitudes y prácticas sobre dengue en docentes de la I.E. José Carlos Mareátegui - El Porvenir - Trujillo 2016 [Universidad César Vallejo]. https://hdl.handle.net/20.500.12692/779
Sabillon, K. M., Samra, J., & Alvarez, D. (2021). Conocimientos sobre prevención y signos de alarma del dengue, en padres de escolares, agosto 2020. Honduras Pediátrica, 34(1), 19–25. https://doi.org/10.5377/hp.v34i1.12853
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Amelia Yolanda Huamani-Mallgui, Néstor Antonio Gallegos-Ramos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.