Factors that limit the growth of Micro and Small Grocery Companies in the district of Tambopata

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/racs.v1i1.154

Keywords:

economic growth, MYPEs of groceries, Puerto Maldonado

Abstract

The objective of the research was to determine the factors that limit the growth of Micro and Small Grocery Enterprises (MYPEs) in the city of Puerto Maldonado. The study population consisted of 88 MYPEs; we collect data by applying a survey. As a result, we found that 63% of the owners have completed a high school education; 79.3% state that education has a great influence on the growth and development of the company; 88.3% state that the entrepreneur's experience is important; 66.9% of the MYPES do not train their staff; 78.1% do not use the Internet in their commercial activities; 73.4% have credits in banks or finance companies; 26.8% operate in the market without paying taxes and 96.1% of businessmen perceive that the State does not offer any support. We conclude that the factors that limit the growth development of a grocery MYPE are: administrative factors, external factors, personal factors, strategic factors and operational factors.

References

Alva, E. (2017). La desaparición de las microempresas en el Perú. Una aproximación a los factores que predisponen a su mortalidad. Caso del Cercado de Lima. Economía y Desarrollo, 158(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842017000200005

Arinaitwe, J. K. (2006). Factors Constraining the growth and survial of small scale businesses. A developing countries analysis. Journal of American Academy of Business, 2(8), 167–178.

Avolio, B., Mesones, A., & Roca, E. (2011). Micro y Pequeñas empresas en el Perú. Revista Strategia.

Baldeos Ardian, L. A., Lioo Jordan, F. de M., & Vellon Flores, V. I. (2020). Planeación estratégica y la competitividad de las MYPES en la provincia de Huaura del Perú. Revista San Gregorio, 43. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2528-79072020000400078

Barba-Sánchez, V., Jiménez-Sarzo, A., & Martínez-Ruiz, M. (2007). Efectos de la motivación y de la experiencia del empresario.

Colina Ysea, F., & Albites Sanabria, J. L. (2020). Aprendizaje e innovación: retos en las organizaciones del siglo XXI. Desde El Sur, 12(1), 167–176. https://doi.org/10.21142/DES-1201-2020-0011

Ley N° 28015, (2003) (testimony of Congreso de la República). https://www.leyes.congreso.gob.pe/Documentos/Leyes/28015.pdf

Hernández Herrera, C. A., & Sánchez Rodríguez, S. (2017). La educación empresarial: un acercamiento desde los estudiantes universitarios en dos instituciones de educación superior. Innovación Educativa (México, DF), 17(75), 81–102. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017000300081&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (McGraw-Hill Education (ed.); Sexta Edic).

Ibarra Cisneros, M. A., González Torres, L. A., & Demuner Flores, M. del R. (2017). Competitividad empresarial de las pequeñas y medianas empresas manufactureras de Baja California. Estudios Fronterizos, 18(35), 107–130. https://doi.org/10.21670/REF.2017.35.A06

Mora Castellanos, C., Cano Olivos, P., Martínez Flores, J. L., & Sánchez-Partida, D. (2019). De lo tradicional a un nuevo enfoque de microempresas: Modelo conceptual de alianzas estratégicas. Acta Universitaria, 29, 1–13. https://doi.org/10.15174/au.2019.2285

Saavedra, P. (2016). Caracterización de la gestión de calidad y competitividad de las MYPEs del sector comercio de abarrotes en el distrito de Juanjui, periodo 2015-2016. Universidad Católica Los Ángeles Chimbote. http://repositorio.uladech.edu.pe/handle/123456789/1029

Sauser, W. I. (2005). Starting your own busines? prepare for succes. SAM Management in Practice, 1(3), 1–4.

Serida, J., Borda, A., Nakamatsu, K., Morales, O., & Yamakawa, P. (2005). Global entrepreneurship Monitor Perú 2004-2005. ESAN. https://repositorio.esan.edu.pe/handle/20.500.12640/2554

Trigoso Rojas, E. (2021). Factores determinantes que limitan a la (MPYMES) Micro, Pequeña y Mediana Empresa en su desarrollo económico en el Emporio Comercial de Gamarra distrito de La Victoria. Revista Científica UNTRM: Ciencias Sociales y Humanidades, 2(3), 18–23. https://doi.org/10.25127/RCSH.20192.620

racs

Published

2022-01-25

How to Cite

Paredes-Valverde, Y., & Quispe-Paredes , R. D. . (2022). Factors that limit the growth of Micro and Small Grocery Companies in the district of Tambopata. Revista Amazónica De Ciencias Sociales, 1(1), e154. https://doi.org/10.55873/racs.v1i1.154