Professional ethics of the teacher and the ethical values of the students of the "CEBA" Jaén de Bracamoros - Cajamarca
DOI:
https://doi.org/10.55873/racs.v1i1.155Keywords:
professional ethics, student, teacher, valuesAbstract
The objective of the research was to determine the relationship between the professional ethics of the teacher and the ethical values of the students of CEBA Jaén de Bracamoros - Cajamarca Region. The study was basic, level-correlational, non-experimental cross-sectional design, whose sample was 50 students from "CEBA" Jaén de Bracamoros - Cajamarca Region; the survey technique was applied and two Likert-type questionnaires were used as instruments for both variables. The results were statistically analyzed using Pearson's correlation (r = 0.733), which indicates that there is a high degree of correlation, therefore, there is a positive and significant correlation between variable 01: professional ethics and variable 02: ethical values. of the students, then we interpret that the professional ethics of the teacher is related to the ethical values of the students of the CEBA Jaén de Bracamoros with a level of significance of p = 0.000 < 0.05. The study concludes that the professional ethics of the teacher influences 54% in the ethical values of the students of the “CEBA”.
References
Adrianzén Valencia, F. W. (2015). Ética docente y el comportamiento de los estudiantes del nivel secundario de la Institución Educativa San Pedro No 16643 - Cruce El Naranjo, 2014 [Universidad Nacional de Cajamarca]. https://repositorio.unc.edu.pe/handle/UNC/1563
Caballero Montañez, R. (2014). El “buen docente” : estudio cualitativo desde las percepciones de egresados de educación secundaria. [Pontificia Universidad Católica del Perú]. In Pontificia Universidad Católica del Perú. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/5701
Espinoza Freire, E. E., & Calva Nagua, D. X. (2020). La ética en las investigaciones educativas. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 333–340. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000400333&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta). McGraw-Hill.
Luna Montoya, R. F. (2017). Ética Profesional y Desempeño Docente en las Instituciones Educativas de Educación Primaria de la Red N° 09, UGEL 06, Ate-Vitarte, 2016 [Universidad César Vallejo]. In Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/12776
Martínez Pérez, J. R., Ferrás Fernández, Y., LastNameBermúdez Cordoví, L. L., Ortiz Cabrera, Y., & Pérez Leyva, E. H. (2020). Rendimiento académico en estudiantes Vs factores que influyen en sus resultados: una relación a considerar. EDUMECENTRO, 12(4), 105–121. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400105&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Ortiz Millán, G. (2016). Sobre la distinción entre ética y moral. Isonomía, 45, 113–139. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-02182016000200113&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Quijada Lovatón, K. Y. (2019). Los valores que caracterizan la ética profesional de los profesores de la Universidad de Colima. Revista Colombiana de Educación, 1(76), 265–284. https://doi.org/10.17227/RCE.NUM76-7494
Ramos Serpa, G., & López Falcón, A. (2019). Formación ética del profesional y ética profesional del docente. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 45(3), 185–199. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000300185
Sánchez-Amaya, T., & González-Melo, H. S. (2016). Saber pedagógico: fundamento del ejercicio docente. Educación y Educadores, 19(2), 241–253. https://doi.org/10.5294/EDU.2016.19.2.4
Solís Zañartu, C., Núñez Vega, C., Vásquez Lara, N., Contreras Valenzuela, I., & Ritterhaussen Klaunning, S. (2016). Problemas en la inserción profesional de profesores: necesidad de mentoría. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 42(4), 201–221. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000500012
Tocora Lozano, S. P., & García González, I. (2018). La importancia de la escuela, el profesor y el trabajo educativo en la atención a la deserción escolar. Varona. Revista Científico Metodológica, 66(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000300024
Zambrano, E. L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 20(1), 69–82. https://doi.org/10.24320/REDIE.2018.20.1.1409
Zeledón Ruiz, M. del P., & Aguilar Rojas, O. N. (2020). Ética y docencia universitaria. Percepciones y nuevos desafíos. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 14(1), e1201. https://doi.org/10.19083/RIDU.2020.1201
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jaime Cuse-Quispe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.