Professional ethics of the teacher and the ethical values of the students of the "CEBA" Jaén de Bracamoros - Cajamarca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/racs.v1i1.155

Keywords:

professional ethics, student, teacher, values

Abstract

The objective of the research was to determine the relationship between the professional ethics of the teacher and the ethical values ​​of the students of CEBA Jaén de Bracamoros - Cajamarca Region. The study was basic, level-correlational, non-experimental cross-sectional design, whose sample was 50 students from "CEBA" Jaén de Bracamoros - Cajamarca Region; the survey technique was applied and two Likert-type questionnaires were used as instruments for both variables. The results were statistically analyzed using Pearson's correlation (r = 0.733), which indicates that there is a high degree of correlation, therefore, there is a positive and significant correlation between variable 01: professional ethics and variable 02: ethical values. of the students, then we interpret that the professional ethics of the teacher is related to the ethical values ​​of the students of the CEBA Jaén de Bracamoros with a level of significance of p = 0.000 < 0.05. The study concludes that the professional ethics of the teacher influences 54% in the ethical values of the students of the “CEBA”.

References

Adrianzén Valencia, F. W. (2015). Ética docente y el comportamiento de los estudiantes del nivel secundario de la Institución Educativa San Pedro No 16643 - Cruce El Naranjo, 2014 [Universidad Nacional de Cajamarca]. https://repositorio.unc.edu.pe/handle/UNC/1563

Caballero Montañez, R. (2014). El “buen docente” : estudio cualitativo desde las percepciones de egresados de educación secundaria. [Pontificia Universidad Católica del Perú]. In Pontificia Universidad Católica del Perú. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/5701

Espinoza Freire, E. E., & Calva Nagua, D. X. (2020). La ética en las investigaciones educativas. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 333–340. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000400333&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta). McGraw-Hill.

Luna Montoya, R. F. (2017). Ética Profesional y Desempeño Docente en las Instituciones Educativas de Educación Primaria de la Red N° 09, UGEL 06, Ate-Vitarte, 2016 [Universidad César Vallejo]. In Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/12776

Martínez Pérez, J. R., Ferrás Fernández, Y., LastNameBermúdez Cordoví, L. L., Ortiz Cabrera, Y., & Pérez Leyva, E. H. (2020). Rendimiento académico en estudiantes Vs factores que influyen en sus resultados: una relación a considerar. EDUMECENTRO, 12(4), 105–121. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000400105&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Ortiz Millán, G. (2016). Sobre la distinción entre ética y moral. Isonomía, 45, 113–139. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-02182016000200113&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Quijada Lovatón, K. Y. (2019). Los valores que caracterizan la ética profesional de los profesores de la Universidad de Colima. Revista Colombiana de Educación, 1(76), 265–284. https://doi.org/10.17227/RCE.NUM76-7494

Ramos Serpa, G., & López Falcón, A. (2019). Formación ética del profesional y ética profesional del docente. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 45(3), 185–199. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000300185

Sánchez-Amaya, T., & González-Melo, H. S. (2016). Saber pedagógico: fundamento del ejercicio docente. Educación y Educadores, 19(2), 241–253. https://doi.org/10.5294/EDU.2016.19.2.4

Solís Zañartu, C., Núñez Vega, C., Vásquez Lara, N., Contreras Valenzuela, I., & Ritterhaussen Klaunning, S. (2016). Problemas en la inserción profesional de profesores: necesidad de mentoría. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 42(4), 201–221. https://doi.org/10.4067/S0718-07052016000500012

Tocora Lozano, S. P., & García González, I. (2018). La importancia de la escuela, el profesor y el trabajo educativo en la atención a la deserción escolar. Varona. Revista Científico Metodológica, 66(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000300024

Zambrano, E. L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Electronica de Investigacion Educativa, 20(1), 69–82. https://doi.org/10.24320/REDIE.2018.20.1.1409

Zeledón Ruiz, M. del P., & Aguilar Rojas, O. N. (2020). Ética y docencia universitaria. Percepciones y nuevos desafíos. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 14(1), e1201. https://doi.org/10.19083/RIDU.2020.1201

racs

Published

2022-01-25

How to Cite

Cuse-Quispe, J. (2022). Professional ethics of the teacher and the ethical values of the students of the "CEBA" Jaén de Bracamoros - Cajamarca . Revista Amazónica De Ciencias Sociales, 1(1), e155. https://doi.org/10.55873/racs.v1i1.155