Organizational culture and job performance of teachers in the School of Accounting and Finance of the National Amazonian University of Madre de Dios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/racs.v1i1.158

Keywords:

emotional capacity, relationships, responsibility

Abstract

The objective of the research was to determine the relationship between organizational culture and job performance of teachers at the School of Accounting and Finance (EPCyF) of the National Amazonian University of Madre de Dios (UNAMAD). The study had a quantitative, descriptive correlational and non-experimental approach, it presented a sample of 24 respondents and a non-probabilistic sample, for the collection of information, and we applied two questionnaires to the teachers of the EPCyF. As results, we obtained that the organizational culture and work performance variables present a high level with an arithmetic mean equal to 208.83 and 170.25 and a standard deviation equal to 36.08 and 15.10 respectively, with a Spearman correlation equivalent to 0.264; with a "t" 2.85; with a p value equal to 0.212 and a significance level of 95%. We conclude that there is a weak positive correlation between the variables organizational culture and work performance of the teachers of the EPCyF of UNAMAD.

References

Añez, S. (2006). Cultura organizacional y motivación laboral de los docentes universitarios. CICAG, 4(1). http://ojs.urbe.edu/index.php/cicag/article/view/431

del Salto Bello, M. W. A. (2015). Educación en valores: propuesta de una estrategia. MEDISAN, 19(11), 1421–1429. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192015001100016&lng=es&nrm=iso&tlng=es

García-Arauz, J. A. (2016). El liderazgo en la gestión escolar, República de Ecuador. Dominio de Las Ciencias, 2(2), 269–279. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5761559&info=resumen&idioma=SPA

García Colina, F. J., Juárez Hernández, S. C., & Salgado García, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 206–216. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Gómez, L. F., & Valdés, M. G. (2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 479–515. https://doi.org/10.20511/PYR2019.V7N2.255

Guevara Piedra, Y. R. (2020). Capacitación pedagógica para mejorar el desempeño de los docentes de educación preescolar en la competencia planifica la enseñanza aprendizaje. Educare et Comunicare: Revista Científica de La Facultad de Humanidades, 8(1), 14–24. https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/380/809

López-Leyva, S. (2020). Fortalezas y debilidades de la educación superior en América Latina para la competitividad global. Formación Universitaria, 13(5), 165–176. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000500165

Mena Méndez, D. (2019). La cultura organizacional, elementos generales, mediaciones e impacto en el desarrollo integral de las instituciones. Pensamiento & Gestión, 46, 11–47. https://doi.org/10.14482/PEGE.46.1203

Reyes Hernández, J., & Moros Fernández, H. (2019). La cultura organizacional: principales desafíos teóricos y metodológicos para su estudio. Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000100201

Rodríguez Niebla, K., Gutiérrez Maydata, A., Wong Orfila, T., & López Castellanos, D. (2015). Eficiencia académica: un indicador del que se requiere conocer más. EDUMECENTRO, 7(3), 188–194. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300014&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Torres Pacheco, E., Jackeline, S., & Ugarte, Z. (2015). Clima organizacional y desempeño laboral en las instituciones educativas bolivarianas de la ciudad Puno -2014 - Perú. Comuni@cción, 6(2), 5–14. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682015000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es

racs

Published

2022-01-25

How to Cite

Cairo-Daza, S., Ruiz-Márquez , Y., & Cahuana-Cairo , Y. P. . (2022). Organizational culture and job performance of teachers in the School of Accounting and Finance of the National Amazonian University of Madre de Dios . Revista Amazónica De Ciencias Sociales, 1(1), e158. https://doi.org/10.55873/racs.v1i1.158