Local cultural identity from the perspective of the students of the school of education of the Amazonian University of Madre de Dios
DOI:
https://doi.org/10.55873/racs.v1i2.200Keywords:
cultural identity, historical identity, folk identity, linguistic identityAbstract
The purpose of the study was to determine the level of local cultural identity from the perspective of the students of the school of education of the Amazon University of Madre de Dios, the same one that was carried out in 2019. The research was of a basic, simple descriptive approach. . The population and sample consisted of 37 students. Demonstrating that the local cultural identity in university students is at a high level, this represents the spirit of belonging to the community, but there are still cultural gaps that are not known by students, which means the definition is not yet explained exactly of local cultural identity and it is unknown how to develop and strengthen it for the benefit of local culture.
References
Alegría Gallegos, J. carlos. (2016). Identidades culturales artísticas de la región del Cusco y del Perú [Escuela Superior Autónoma de Bellas Artes Diego Quispe Tito]. http://renati.sunedu.gob.pe/handle/sunedu/74915
Arias, G. F. (2012). Introducción a la metodología de la investigación científica. In El proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica (6° Edición, p. 146). Editorial Episteme, C.A.
Bermejo Paredes, S., Maquera Maquera, Y. A., & Bermejo Gonzáles, L. Y. (2020). Procesos de educación intercultural y autosegregación indígena en los Aimaras de Puno, Perú. Revista Historia De La Educación Latinoamericana, 22(34), 19–43. https://doi.org/10.19053/01227238.10101
Carhuallanqui Carhuamaca, J. R. (2017). Identidad Nacional y Participación Ciudadana en los estudiantes de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional del Centro del Perú en 2014 [Universidad Nacional del Centro del Perú]. http://hdl.handle.net/20.500.12894/1208
Carrasco Díaz, S. (2008). Metodología de la investigación científica : pautas metodologicas para disen̋ar y elaborar el proyecto de investigación (2nd ed.). Editorial San Marcos E. I. R. L.
Choque, C., & Pizarro, E. (2013). Identidades, continuidades y rupturas en el culto al agua y a los cerros en Socoroma, una comunidad andina de los Altos de Arica. Estudios Atacameños, 45, 55–74. https://doi.org/10.4067/S0718-10432013000100005
Dellacasa, M. A. (2020). Una mirada de y desde la antropología: la ciencia y la tecnología como objetos de reflexión antropológica. Papeles de Trabajo - Centro de Estudios Interdisciplinarios En Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural, 40, 1–19. http://hdl.handle.net/2133/21269
Deri, E., Cascales Martínez, A., & Carrillo García, M. E. (2022). Methods for teaching modern Hebrew. Revista Científica UISRAEL, 9(2), 111–129. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.546
Espín, J. V., Marín, M. Á., Rodríguez, M., & Cabrera, F. (1998). Elaboración de un cuestionario para medir la identidad étnica y la aculturación en la adolescencia. Revista de Educación, 315, 227–249. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:ca83735c-83cb-43b4-a256-40eea6949cf4/re3151300463-pdf.pdf
Fernández Peña, I., & Fernández Peña, I. (2012). Teórica a la identidad cultural. Ciencias Holguín, 18(1027–2127), 13. https://www.redalyc.org/pdf/1815/181524363004.pdf
Garza Leal, E., & Llanes Alberdi, H. A. (2015). Modelo pedagógico para desarrollar la identidad cultural. Humanidades Médicas, 15(3), 562–581. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=62869
Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. del P. (2014). Meotodologia de la Investigación (6th ed.). McGRAW-HILL/Interamericana Editores, S.A. DE C.V.
Hernández Sampieri, R., Dalgleish, T., Williams, J. M. G. ., Golden, A.-M. J., Perkins, N., Barrett, L. F., Barnard, P. J., Au Yeung, C., Murphy, V., Elward, R., Tchanturia, K., & Watkins, E. (2007). Metodología de la Investigación (6th ed., Vol. 136, Issue 1).
López García, M. del P. (2000). Relaciones lengua-cultura en la didactica del español como lengua extranjera: implicaciones pedagogicas. Universidad de GRANADA.
Morales-Saavedra, S., Quintriqueo-Millán, S., Uribe-Sepúlveda, P. A., & Arias-Ortega, K. (2018). Interculturalidad en Educación Superior: Experiencia en Educación Inicial en La Araucanía, Chile. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 77, 55–76. https://doi.org/10.29101/crcs.v25i77.4706
Ochoa Guevara, S. P., Ochoa Guevara, N. E., & Palencia Montaña, A. L. (2022). Taxonomías digitales creativas como estrategia pedagógica para el desarrollo de habilidades investigativas con instructores del servicio nacional de aprendizaje en Colombia. Revista Científica UISRAEL, 9(2), 53–76. https://doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.537
Rodríguez, D. (2019). Identidad cultural: características, elementos, formación, pérdida. Lifeder. https://www.lifeder.com/identidad-cultural/
Rojas de Rojas, M. (2004). Identidad y cultura Educere. Educere, 8(27), 489–496. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602707
Sánchez Carlessi, H., Reyes Romero, C., & Mejía Sáenz, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística (1st ed.). Bussiness Support Aneth S.R.L. https://www.urp.edu.pe/pdf/id/13350/n/libro-manual-de-terminos-en-investigacion.pdf
Togores Hernani, J. R., Parga Dans, E., & Diz, C. (2020). Patrimonios y culturas del vino en riesgo de desaparición: el caso de As Adegas do Viño do País (Betanzos, Galicia). Revista RIVAR, 7(21), 33–58. https://doi.org/10.35588/rivar.v7i21.4637
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fredy Dueñas-Linares, Yancarlos Romero-Centeno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.