Educational management and teaching performance in a public educational institution
DOI:
https://doi.org/10.55873/racs.v4i2.407Keywords:
educational administration, pedagogical management, administrative management, institutional management, teacher performanceAbstract
Education is an essential pillar for human and social development, and is therefore a topic of global debate. To this end, we sought to relate educational management to teacher performance at Tarapoto School. This research falls within the basic category, which includes non-experimental cross-sectional designs, quantitative approaches, deductive methods, and descriptive relational levels. The sample consisted of 54 teachers from the institution. The questionnaire served as the instrument and the survey as the data collection method. With 63% of participants in this category, the results indicate that Tarapoto School has a high level of educational management in general. For 66.7% of Tarapoto School teachers, their performance is high. The teacher performance variables and the aspects of institutional, pedagogical, and administrative management are positively and significantly correlated. The hypothesis that good educational management significantly improves teacher performance was validated by concluding a direct and substantial association (Rho = 0.788; p < 0.05).
References
Apaza Quispe, R. (2022). Gestión educativa y desempeño docente en la Institución Educativa Secundaria José Carlos Mariátegui del distrito de San Juan de Salinas-Azángaro durante la pandemia de COVID-19 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional del Altiplano]. Universidad Nacional del Altiplano. http://tesis.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/17537/Apaza_Quispe_Rosalia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cobos Muñoz, E. (2020). Clima organizacional y su relación en el desempeño docente de la Institución Educativa Pública Militar Mariscal Andrés Avelino Cáceres de Tarapoto, 2019 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/45886/Cobos_MESD.pdf?sequence=8&isAllowed=y
Herrera Díaz, G. M. (2021). La gestión educativa y su relación con el desempeño docente en la Institución Educativa “Sagrado Corazón” de Arequipa, 2020 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. http://repositorio.unsa.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12773/13198/UPhedigm.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ledesma Cuadros, M., Tejada Estrada, R., Ludeña González, G., Rodríguez Chirinos, J., Cárdenas Bustamante, M., & Manrique Nugent, M. (2020). Gestión educativa y desempeño docente en instituciones educativas inclusivas de primaria. Gestión I+D, 5(1), 58–83. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7468012.pdf
Meza Revatta, L. F., Torres Miranda, J. S., & Mamani-Benito, O. (2020). Gestión educativa como factor determinante del desempeño de docentes de educación básica regular durante la pandemia Covid-19, Puno-Perú. Apuntes Universitarios, 11(1), 23–35. https://doi.org/10.17162/au.v11i1.543
MINEDU. (2020). Evaluación de desempeño a cargo directivo (Resolución Viceministerial 065-2020-MINEDU). Ministerio de Educación del Perú. https://evaluaciondocente.perueduca.pe/media/11583340985RVM_N°_065-2020-MINEDU_reducido.pdf
Miranda Beltrán, S. (2016). La gestión directiva: Un concepto construido desde las comprensiones de los directivos docentes de las escuelas públicas bogotanas. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13). https://doi.org/10.23913/ride.v7i13.245
Ordoñez Espinosa, C. G., Castillo Castillo, D. C., Ordoñez Lazo, A. L. del R., & Orbe Guaraca, M. P. (2020). Liderazgo directivo y desempeño docente: Abordaje desde el ámbito legal ecuatoriano. Journal of Business and Entrepreneurial Studies, 4(1), 1–12. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7325699.pdf
Ramírez Moreno, G. (2019). Gestión institucional y desempeño docente en la institución educativa Miguel Chuquisengo Ramírez, distrito de Tarapoto, 2019 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/50815/Ramírez_MG-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tafur Puente, M. (2018). Las competencias directivas en la gestión de tres instituciones educativas escolares de Lima [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/13588/TAFUR_PUENTE_LAS_COMPETENCIAS_DIRECTIVAS_EN_LA_GESTION_DE_TRES_INSTITUCIONES_EDUCATIVAS_ESCOLARES_DE_LIMA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
UNESCO. (2018). ¿Qué determina el buen desempeño de un docente? Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://es.unesco.org/news/que-determina-buen-desempeno-docente
Vega, P. G., & Vásquez, C. Y. (2021). Acompañamiento pedagógico y desempeño docente en educación primaria. Espacios, 42(21), 1–10. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n19p01
Yelicich, C. (2019). La capacitación para directores escolares en Córdoba, Argentina: Un breve acercamiento. Revista HISTEDBR On-Line, 19, e019041. https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8655200754

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Omar Vásquez-García, Dahpne Viena-Oliveira, Mirleth Reina Celis-Hernandez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.