Perceived self-efficacy and its relationship with the quality of teaching performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/racs.v4i2.408

Keywords:

Amazonian Peru, educational planning, education, perceived self-efficacy, teacher performance

Abstract

The study aimed to analyze the relationship between perceived self-efficacy and the quality of teaching performance in educational institutions of the districts of Morales and Tarapoto, San Martín region – Peru. A quantitative approach with a descriptive–correlational design was employed. The sample consisted of 72 teachers selected from public educational institutions. Data were collected through surveys using validated instruments: a 21-item Likert scale to measure perceived self-efficacy and a 31-item scale to assess teaching performance. Correlational analyses using Spearman’s test indicated the existence of a weak but significant positive relationship between perceived self-efficacy and the quality of teaching performance (r = 0.202; p = 0.049). A weak positive correlation was found between perceived self-efficacy and pedagogical work planning (r = 0.231; p = 0.041). No significant relationships were observed with the management of teaching–learning processes (r = 0.012; p = 0.917) or with professional responsibilities (r = 0.083; p = 0.488). Perceived self-efficacy is a relevant factor in improving teaching performance, particularly in the dimension of pedagogical planning, although its influence on other aspects of professional practice did not show evidence of correlation.

References

Carbonell, E. (2011). Autoeficacia en los docentes de dedicación completa de la Universidad Rafael Landívar (Tesis de Licenciatura). Universidad Rafael Landívar, Guatemala.

Chacón, C. (2006). Las creencias de autoeficacia: un aporte para la formación del docente inglés. Dossier, 44–54.

Consejo Nacional de Educación. (2011). Hacia una propuesta de criterios de un buen desempeño docente: Estudios que aportan a la reflexión, al diálogo y a la construcción concertada de una política educativa. Consejo Nacional de Educación.

Drinot, M. (2012). La autoeficacia docente en la práctica pedagógica (Tesis de Licenciatura). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima.

Estrada, L. (s.f.). El desempeño docente. Universidad de Carabobo, Venezuela.

Juárez, A. (2012). Desempeño docente en una institución educativa policial de la región Callao (Tesis de Maestría). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima.

Lourdes, M. (2010). Acceso y permanencia en una educación de calidad. Obtenido de http://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/ACCESO/RLE2870_Gonzalez.pdf

Márquez, A. (2004). Clima social y autoeficacia percibida en estudiantes inmigrantes: una propuesta intercultural (Tesis de Doctorado). Universidad Complutense de Madrid, España.

Monroy, M. (2012). Desempeño docente y rendimiento académico en matemático de los alumnos de una Institución Educativa de Ventanilla-Callao (Tesis de Maestría). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima.

Moya, A. (2010). La relación profesor-alumno. Revista Digital Innovaciones y Experiencias Educativas, 27, 1–9. http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_27/ANTONIA_MARIA_MOYA_MARTINEZ.pdf

Olivari, C., & Urra, E. (2007). Autoeficacia y conductas de salud. Ciencia y Enfermería, 13(1), 9–15.

Ruiz, F. (s.f.). Influencia de la eficacia en el ámbito académico. Obtenido de http://info.upc.edu.pe/hemeroteca/Publicaciones/Art2_FR.pdf

Sánchez, Y. (2012). Autoeficacia docente en el subsistema de educación primaria (Tesis de Maestría). Universidad de Zulia, Venezuela.

Secretaría de Educación Pública. (2015, abril 24). Etapas, aspectos, métodos e instrumentos. Proceso de evaluación del desempeño docente. Secretaría de Educación Pública. http://servicioprofesionaldocente.sep.gob.mx/content/ba/docs/2015/permanencia/etapas_aspectos/VERSION_FINAL_dmj_docentes_190515.pdf

Subaldo, L. (2012). Las repercusiones del desempeño docente en la satisfacción y el desgaste del profesorado (Tesis de Doctorado). Universidad de Valencia, España.

e408

Published

2025-07-25

How to Cite

Díaz-del-Águila, F. (2025). Perceived self-efficacy and its relationship with the quality of teaching performance. Revista Amazónica De Ciencias Sociales, 4(2), e408. https://doi.org/10.55873/racs.v4i2.408