Health management and job performance in a health center

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/racs.v4i2.410

Keywords:

medical personnel, health, health services

Abstract

The Morales Health Center faces the imperative need to adapt its management strategies to improve not only operational efficiency but also equity in access to healthcare. The objective of the study was to determine the relationship between health management and job performance at the Morales Health Center, 2024. It was conducted at the Morales Health Center, a category I-4 health center. The study was conducted as a basic, descriptive, correlational, cross-sectional study. The population consisted of 69 health workers and a sample of 69. The instrument used was a survey and a questionnaire. The results highlight that health management reached a regular level of 55.1% and job performance a high level at 75.4%. The study concludes that health management has a low positive evaluation of 0.376 compared to job performance at the Morales Health Center. In turn, there is an R2 of 0.1412, indicating that 14.12% of job performance is due to health management at the Morales Health Center.

References

Dolores, E., Salazar, J., & Valdivia, M. (2023). La motivación laboral y su relación con el desempeño laboral: Un estudio de caso. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(26), 1–16. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1234

Espinoza, E., Gil, W., & Agurto, E. (2021). Principales problemas en la gestión de establecimientos de salud en el Perú. Revista Cubana de Salud Pública, 46(4), 1–16. https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/2146

Flores, J., & Barbarán, H. (2022). Plan integral de mejora para fortalecer la gestión hospitalaria a nivel institucional en la región San Martín, 2021. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 2436–2460. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.2005

García, J. (2024). Fortalecimiento de la calidad del servicio de salud mediante un modelo de gestión institucional. Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida, 8(15), 16–27. https://doi.org/10.35381/s.v.v8i15.3194

Hernández, H., Batista, K., & Pitre, R. (2022). Comunicación y humanización para el fortalecimiento de la calidad de los proveedores de servicios de salud en Colombia. Económicas, 44(1), 121–136. https://doi.org/10.17981/econcuc.44.1.2023.Org.3

Mescua, L., Ampuero, E., & Delgado, J. (2020). Modelo de gestión “Business Process Management” para mejorar los resultados del Centro de Salud de Morales - San Martín, 2020. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(2), 655–683. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.146

Meza, E., Fretel, N., Lema, F., Castro, C., Canchari, Y., & Velásquez, L. (2023). Calidad de vida laboral y desempeño del personal en un hospital materno infantil del Perú. Vive Revista de Salud, 6(16), 129–141. https://doi.org/10.33996/revistavive.v6i16.212

Ministerio de Salud del Perú. (2019). Análisis de la situación de salud del Perú. CLASSE COLOR E.I.R.L.

Organización Mundial de la Salud. (2023). Cobertura sanitaria universal (UHC). https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/universal-health-coverage-(uhc)

Peña, T. (2023). Propuesta de gestión del suministro para mejorar la disponibilidad de medicamentos e insumos en la Micro Red de Salud Morales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 4140–4159. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7434

Reynaldos, K., Saiz, J., & Sánchez, J. (2023). La gestión financiera hospitalaria y los errores en la creación de grupos relacionados por diagnóstico. Infodir, 1(41), 1–26. https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1326

Solarte, A., Andrade, K., Arteaga, Y., & Herrera, H. (2024). Aproximación general a la gestión por procesos en los servicios de salud en Latinoamérica: Una revisión bibliográfica. Informes Psicológicos, 24(1), 69–89. https://doi.org/10.18566/infpsic.v24n1a05

Vallejo, C., Quesada, M., Londoño, J., & López, J. (2024). Factores que afectan el desempeño laboral en el personal de la salud en una IPS de primer nivel en el municipio de Candelaria Valle del Cauca: Un análisis para el primer semestre del 2023. Journal of Economic and Social Science Research, 4(2), 114–139. https://doi.org/10.55813/gaea/jessr/v4/n2/97

e410

Published

2025-07-25

How to Cite

Medina-Condor, P., & Sánchez-Dávila, K. (2025). Health management and job performance in a health center. Revista Amazónica De Ciencias Sociales, 4(2), e410. https://doi.org/10.55873/racs.v4i2.410