Use of artificial intelligence in university teaching practice
DOI:
https://doi.org/10.55873/racs.v4i2.411Keywords:
education, artificial intelligence, programmingAbstract
This article summarizes the results of the research entitled: "Use of Artificial Intelligence by UNSCH Professors - 2024." The objective was to understand the use of artificial intelligence tools by university professors in their teaching process with students at the National University of San Cristóbal de Huamanga. The study's approach is quantitative, employing the hypothetical-deductive method and statistics for data interpretation and analysis. The sample consisted of 63 professors from the National University of San Cristóbal de Huamanga. Data collection techniques focused on surveys. The main result of the research conducted was that a high percentage of professors at the National University of San Cristóbal de Huamanga (UNSCH) use artificial intelligence tools to improve the efficiency of their teaching. However, various difficulties in the use of these technologies were also identified.
References
Aliseda, A. (1998). La abucción como cambio epistémico: C. S. Peirce y las teorías epistémicas en inteligencia artificial. UNAM. https://www.unav.es/gep/AN/Aliseda.pdf
Barrios Tao, H., Díaz Pérez, V., & Guerra, Y. (2020). Subjetividades e inteligencia artificial: desafíos para “lo humano.” Veritas, 47, 81–107. https://doi.org/10.4067/S0718-92732020000300081
Benhamou, S. (2022). La transformación del trabajo y el empleo en la era de la inteligencia artificial: análisis, ejemplos e interrogantes. https://ideas.repec.org/p/ecr/col022/47985.html
Blancafort, C., González, J., Sisti, O., & Rivera-Vargas, P. (2019). El aprendizaje significativo en la era de las tecnologías digitales. Pedagogías Emergentes En La Sociedad Digital, 49–60. https://www.researchgate.net/profile/Pablo-Rivera-Vargas-2/publication/333093162_EL_APRENDIZAJE_SIGNIFICATIVO_EN_LA_ERA_DE_LAS_TECNOLOGIAS_DIGITALES/links/5cdb3680a6fdccc9ddae3bb6/EL-APRENDIZAJE-SIGNIFICATIVO-EN-LA-ERA-DE-LAS-TECNOLOGIAS-DIGITALES.pdf?_tp
Cortéz, A. (2004). Teoría de la complejidad computacional y teoría de la computabilidad. In Rev. investig. sist. inform. (Vol. 1, Issue 1, pp. 102–105). https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sistem/article/download/3216/2685/11281
De León, C. H., Abrego, A., & Gutiérrez, L. (2024). La brecha de conocimiento sobre inteligencia artificial entre catedráticos y estudiantes universitarios en Guatemala: percepción desde el punto de vista del docente. Espacios, 45(02), 16–28. https://doi.org/10.48082/espacios-a24v45n02p02
Fandiño Parra, Y. J. (2008). Enseñanza e investigación inteligentes de la inteligencia. Innovación Educativa, 8(44). http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179420816002
Galván Fernández, C. (2013). La inteligencia artificial desde la educabilidad. Digital Education Review.
Grande Atienza, E. (2021). Análisis exploratorio de datos. Una variable [Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/52926
Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E., & Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, 4(3), 163–173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173
Hernández-Falcón, D. de la C., Vargas-Jiménez, A., & Almuiñas-Rivero, L. (2020). La importancia de la evaluación de la eficiencia académica en las universidades. Rev. Cubana Edu. Superior, 39(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000100007&lng=es&tlng=es
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (McGraw-Hill Education (ed.); Sexta Edic).
Huaire Inacio, E. J. (2019). Método de investigación. https://www.aacademica.org/edson.jorge.huaire.inacio/78
Martínez-Alvarez, N., & Martínez-López, L. (2024). Sinergia Piaget, Vygotsky y la inteligencia artificial en la educación universitaria. Vinculatégica EFAN, 10(4), 70–84. https://doi.org/10.29105/vtga10.4-948
Nivela-Cornejo, M. A., Echeverría-Desiderio, S. V., & Agreda, O. E. O.-. (2020). Estilos de aprendizajes e inteligencia artificial. Polo Del Conocimiento, 5(9). https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1686
Numa Sanjuán, N., Diaz Guecha, L. Y., & Peñaloza Tarazona, M. E. (2024). Importancia de la Inteligencia Artificial en la educación del siglo XXI. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 49–62. https://doi.org/10.15649/2346030X.3776
Ponce Gallegos, J. C., Torres Soto, A., Quezada Aguilera, F. S., Silva Sprock, A., Martínez Flor, E. U., Casali, A., Scheihing, E., Túpac Valdivia, Y. J., Torres Soto, M. D., Ornelas Zapata, F. J., Hernández, J. A., Zavala, C., Vakhnia, N., & Pedreño, O. (2014). Inteligencia Artificial (Iniciativa Latinoamericana de Libros de Texto Abiertos (ed.)). http://hdl.handle.net/2133/17686
Rojas, R. M., & González, A. M. (2023). Voz experta: Inteligencia artificial y su uso en la docencia e investigación universitaria. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2023/8/22/voz-experta-inteligencia-artificial-y-su-uso-en-la-docencia-e-investigacion-universitaria.html
Sadin, E. (2020). La Inteligencia Artificial o El Desafío Del Siglo. Anatomía de un antihumanismo radical.
Tapia, W. (2023). Avance de investigación sobre el artículo científico titulado: “Inteligencia Artificial en el Desempeño Docente Universitario.” Artificial Intelligence. https://doi.org/https://doi.org/10.13140/RG.2.2.27127.19368
Torres Cruz, E., Torres Cruz, F., Torres Segura, J. W., Basurco Chambilla, T. R., Mamani Luque, O. M., López Cueva, M. A., Tito Lipa, J. P., Supo Gutierrez, J. A., & Coyla Idme, L. (2023). Impacto de la Inteligencia Artificial en a Educación Universitaria. In Abordagens sobre ensino-aprendizagem e formação de professores (pp. 80–91). Editora Científica Digital. https://doi.org/10.37885/230513147
Unesco. (2024). La inteligencia artificial en la educación. https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence
Urretavizcaya, M., & Onaindía, E. (2002). Docencia Universitaria de Inteligencia Artificial. Inteligencia Artificial. Revista Iberoamericana de Inteligencia Artificial, 6(17), 23–32. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92501702
Véliz Vega, A., Correa Madrigal, O., & Kugurakova, V. (2021). Aprendizaje adaptativo basado en Simuladores de Realidad Virtual. Rev Cuba Cienc Informat, 15(2), 138–157. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992021000200138

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fondo Editorial, Boris Enrique Peña-Morales, Rafael Martín Naveros-Castro, Mariela Marisol Llantoy-Barboza, Luz Vanessa Guinea-Pérez, Anghelo Silvio Carrasco-La-Rosa, Yanibel Hurtado-Vargas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.