Integration of ICTs in university vocational training: A descriptive study at UNSCH (Ayacucho, Peru)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/racs.v4i2.412

Keywords:

digital competencies, university education, professional training, ICTs

Abstract

The main objective of this article was to analyze the use of Information and Communication Technologies (ICTs) by university students at the Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga (UNSCH), in Ayacucho, Peru, in their professional training process. A descriptive research study with a quantitative approach, non-experimental design, and cross-sectional cut was conducted, using structured surveys applied to a representative sample of 372 students. The results show an intensive use of ICTs, particularly laptops and smartphones, as well as digital tools such as Google and educational platforms. Most students perceive that ICTs have a significant influence on their learning; however, limitations were identified in institutional technical support and in the collaborative use of these technologies. It is concluded that ICTs represent a key resource in higher education, but their effectiveness depends on their proper pedagogical integration and a supportive institutional environment.

References

Belloch, C. (2017). Las tecnologías de la información y comunicación (T.I.C.). Unidad de Tecnología Educativa - Universidad de Valencia. https://www.uv.es/~bellochc/pdf/pwtic1.pdf

Cabero Almenara, J., & Martínez Gimeno, A. (2019). Las TIC y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 23(3), 247–268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421

Cabero, J. (1998). Impacto de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en las organizaciones educativas (pp. 197–206). Universidad de Sevilla. https://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1MZF0MGPJ-DW0C5J-NB1S/TICS EN EDUCACION.pdf

Del Padre, L., González, A., & Benítez Ayala, D. A. (2022). Uso de las TIC para el proceso enseñanza aprendizaje en la educación superior. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 1393–1411. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.191

Gallardo Echenique, E. E., Marqués Molías, L., & Bullen, M. (2015). Students in higher education: Social and academic uses of digital technology. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 25–37. https://doi.org/10.7238/rusc.v12i1.2078

García Sánchez, M. del R., Reyes Añorve, J., & Godínez Alarcón, G. (2017). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. RICSH Revista Iberoamericana de Las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12), 299–316. https://www.redalyc.org/pdf/5039/503954320013.pdf

Granda Asencio, L. Y., Espinoza Freire, E. E., & Mayon Espinoza, E. (2019). Las TICs como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. Conrado, 15(66), 104–110. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000100104

Nakano Osores, T. (2014). Integración y gobernanza de las TIC en las universidades: análisis situacional de la PUCP [Pontificia Universidad Católica del Perú]. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/146486

Poveda-Pineda, D. F., & Cifuentes-Medina, J. E. (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación Universitaria, 13(6), 95–104. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095

Quispe Flores, C., & Diaz Atoche, G. A. (2022). El uso de las TIC y Motivación Escolar en estudiantes del Ciclo Intermedio del CEBA Gran Chavín-Chimbote, 2021 [Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú]. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/9457

Sánchez, M. de la L., Ruiz, J. A., & Martínez, M. (2015). El Impacto de las TICs en la Calidad de la Educación Superior. Revista de Investigación En Ciencias Contables y Administrativas, 1(1). https://ricca.umich.mx/index.php/ricca/article/view/2

UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Published

2025-07-25

How to Cite

Quispe-Hinostroza, J., & Peña-Morales, B. E. (2025). Integration of ICTs in university vocational training: A descriptive study at UNSCH (Ayacucho, Peru). Revista Amazónica De Ciencias Sociales, 4(2), e412. https://doi.org/10.55873/racs.v4i2.412