Leadership and teaching work in the Faculty of Education of the National Amazon University of Madre de Dios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/racs.v1i1.153

Keywords:

level of significance, university teachers, statistics

Abstract

The objective of the research was to determine the relationship between the managerial leadership variables and the teaching work in the Faculty of Education of the Amazonian University of Madre de Dios. The study was correlational descriptive cross-sectional type; the sample was composed of 257 students; with a confidence level of 95%, to whom we applied surveys, composed of 55 items; for the validity and reliability of the instrument, we used Cronbach's Alpha. The results indicate that there is a relationship between managerial leadership and teaching work; supported by the correlation coefficient between the variables, which was 0.488, which indicates a significant correlation with 95% confidence. The coefficient of determination is 0.238, indicating that 23.8% of the observed changes in the teaching labor variable are explained by the variation in the managerial leadership variable; the value of p=0.000; indicates that a significance less than 5%; the linear regression model between the variables is pertinent Teaching Labor(y) = 13.599+0.439*Directive Leadership(x). We conclude that there is a direct, weak and significant correlation between the variables.

References

Alvites-Huamaní, C. G. (2019). Estrés docente y factores psicosociales en docentes de Latinoamérica, Norteamérica y Europa. Propósitos y Representaciones, 7(3), 141. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n3.393

Casas Mallma, A. C. (2019). Liderazgo pedagógico, nuevas perspectivas para el desempeño docente. Investigación Valdizana, 13(1), 51–60. https://doi.org/10.33554/RIV.13.1.171

Cervera Cajo, L. E. (2012). Liderazgo Transformacional del Director y su relación con el clima organizacional en las Instituciones Educativas del Distrito de Los Olivos [Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. In Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/2365

Chamorro Miranda, D. J. (2005). Factores determinantes del estilo de liderazgo del director-a [Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/7143/1/T28589.pdf

Cuevas López, M. M., Díaz Rosas, F., & Hidalgo Hernández, V. (2008). Liderazgo de los directores y calidad de la educación. Un estudio del perfil de los directivos en un contexto pluricultural. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 12(2). https://www.redalyc.org/pdf/567/56712211.pdf

García Colina, F. J., Juárez Hernández, S. C., & Salgado García, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 206–216. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta). McGraw-Hill.

Macanchí Pico, M. L., Orozco Castillo, B. M., & Campoverde Encalada, M. A. (2020). Innovación educativa, pedagógica y didáctica. Concepciones para la práctica en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 12(1), 396–403. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100396&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Muñoz Maldonado, G. H., & Sánchez Huarcaya, A. O. (2020). El aprendizaje organizacional en un Instituto de Educación Superior Tecnológico del Callao . Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 11(2), 84–102. https://doi.org/10.18175/VyS11.2.2020.5

Ordoñez Espinoza, C. G., Castillo Castillo, D. C., Ordoñez Laso, A. L. del R., & Orbe Guaraca, M. P. (2020). Liderazgo directivo y desempeño docente: Abordaje desde el ámbito legal ecuatoriano. Journal of Business and Entrepreneurial Studies, 4(1). https://www.redalyc.org/journal/5736/573667940012/html/

Ponce Vidal, R. A. (2008). El liderazgo y su relación con el rendimiento académico [Universidad del Bío-Bío]. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/2125/1/Ponce_Vidal_Ricardo.pdf

Prince Torres, Á. C., & Arias Blanco, M. R. (2021). Aulas híbridas: Escenarios para transformación educativa dentro de la nueva normalidad. Podium, 39, 103–120. https://doi.org/10.31095/PODIUM.2021.39.7

Rivera Moreno, C. E., Cegarra Cegarra, O. J., del Carmen Vergara, H., & Margelis Matos, Y. (2016). Clima Organizacional en el Contexto Educativo. Revista Scientific, 1(2). https://www.redalyc.org/journal/5636/563660227019/html/

Rodríguez Varela, D., de León Lafuente, L. A., & Galarza López, J. (2015). Los retos actuales de las instituciones de educación superior en el área de la gestión. Revista Universidad y Sociedad, 7(2), 52–55. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202015000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Salvador Cornelio, E. M., & Sánchez Ortega, J. A. (2018). Liderazgo de los directivos y compromiso organizacional Docente. Revista de Investigaciones Altoandinas, 20(1), 115–124. https://doi.org/10.18271/RIA.2018.335

Triana Velázquez, Y., García González, M., Díaz Pérez, M., & Ferragut Reinoso, E. (2021). Sistemas de Ciencia, Tecnología e Innovación: integración de actores para el desarrollo. Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000200017

Zarate Ramirez, D. (2011). Liderazgo directivo y el desempeño docente en instituciones educativas de primaria del distrito de Independencia, Lima [Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. In Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/3176

racs

Published

2022-01-25

How to Cite

Dueñas-Linares , F. R., Chambilla-Pari , Y. R., Llanos-Zegarra, J. C., & Romero-Centeno , Y. W. (2022). Leadership and teaching work in the Faculty of Education of the National Amazon University of Madre de Dios . Revista Amazónica De Ciencias Sociales, 1(1), e153. https://doi.org/10.55873/racs.v1i1.153