Relationship between faul language and self-esteem in collage students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/racs.v4i1.377

Keywords:

Communication, self-concept, self-image, self-efficacy, self-reinforcement

Abstract

The objective of the study was to analyze the relationship between foul language and self-esteem in fourth-cycle law students at a public university. The research is of a basic type, at a correlational level. The sample population was 21 students to whom two questionnaires were applied: the first one on foul language with 30 items and the second one on self-esteem with 24 items. The statistically results show that the students show a medium level of foul thinking and a medium level of self-esteem. By applying the Spearman rank correlation coefficient, it was determined that the correlation is positive (rs = 0.567). Finally, by comparing the calculated value (calculated rs = 0.567) with the critical values ​​of the table (rs table = 0.370) it is concluded that there is a significant positive correlation between foul language and self-esteem in law university students.

References

Brito, M. (2024). Autoestima y agresividad en estudiantes de educación secundaria de la ciudad de Huaraz 2023. Tesis de titulación. Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/145656/Brito_OM-SD.pdf?isAllowed=y&sequence=1

Carua, E. (2021). Acoso escolar y autoestima de los adolescentes de la fundación vida nueva de segundo año de bachillerato técnico a y b en el año lectivo 2020-2021. Tesis de bachillerato. Instituto Superior Tecnológico Vida Nueva. http://201.159.223.6/bitstream/123456789/129/1/46.0010%20-%20CARUA%20PAZMINO%20ELIANA%20NOHELIA.pdf

Castillo, J. (2020). Lenguaje SOEZ en la infancia. Tesis de Segunda Especialidad. Universidad Nacional de Tumbes. https://repositorio.untumbes.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12874/64736/TRABAJO%20ACADEMICO%20-%20CASTILLO%20CARMEN.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gamarra, G. et al. Estadística e investigación con aplicaciones de SPSS. San Marcos.

Hernández, R. y Mendoza, C. (2023). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Machacado, J. y Espinoza, J. (2019). Groserías que no son grosería, imaginarios sociales en estas expresiones. Tesis de Titulación. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/51121/Groser%C3%ADas%20que%20no%20son%20groser%C3%ADas%2C%20imaginarios%20sociales%20en

Meza, H. (2021). El acoso escolar y rendimiento académico: una relación negativa para el aprendizaje y la convivencia escolar. Revista Cognosis. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, VI (3). file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/4316-Versi%C3%B3n%20maquetada%20en%20PDF-15913-1-10-20220120.pdf

Olaya, C. y Morales, C. (2021). Estrategia pedagógica para la resolución pacífica de conflictos en entornos escolares a través del fortalecimiento de competencias socioemocionales. Tesis de Maestría. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/55777/Estrategia%20pedag%C3%B3gica%20para%20la%20resoluci%C3%B3n%20pac%C3%ADfica%20de%20conflictos%20en%20entornos%20escolares%20a%20trav%C3%A9s%20del%20fortalecimiento%20de%20competencias%20socioemocionales.pdf?sequence=1

Ordoñez-Ordoñez, M. et al. (2020). Autoestima en adolescentes implicados en situaciones de acoso escolar. Maskana, 11(2), pp. 27-33. file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/Dialnet-AutoestimaEnAdolescentesImplicadosEnSituacionesDeA-7696613.pdf

Riso, W. (2013). Enamórate de ti. Planeta.

Rivero, D. (2020). Estilos de afrontamiento al estrés en estudiantes de primero de secundaria de una institución educativa privada de Lima Metropolitana. Tesis de Titulación. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/16963/RIVERO_CASTRO_DANIELA_LUC%C3%8DA.pdf?sequence=1

Rojas, M. et al. (2020). Autonomía en estudiantes de una carrera de salud en tiempos de COVID 19. Academic Disclosure Una Fenob. https://revistascientificas.una.py/index.php/rfenob/article/view/117/117

Ruiz, E. y Zepeda, Y. (2023). La normalización de las palabras altisonantes en contextos del bachillerato universitario. qué saber y cómo entenderlo. http://eprints.uanl.mx/27445/7/27445.pdf

Sánchez, C. (2022). La utilización de palabras soeces en los niños y niñas de inicial de 5 años. Tesis de Segunda Especialidad. Universidad Nacional de Tumes. https://repositorio.untumbes.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12874/64421/TRABAJO%20ACADEMICO%20-%20SANCHEZ%20PALACIOS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Silva, J. (2020). Autoestima en estudiantes de secundaria de una institución educativa privada, Chiclayo, 2020. Tesis de Titulación. Universidad Católica los Ángeles de Chimbote. https://repositorio.uladech.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13032/19302/AUTOESTIMA_ESTUDIANTES_SILVA_%20SAMAME_JOSE_%20ANTONIO.pdf?sequence=1

RACS

Published

2025-01-30

How to Cite

Uceda-Duclós , S. A. (2025). Relationship between faul language and self-esteem in collage students. Revista Amazónica De Ciencias Sociales, 4(1), e377. https://doi.org/10.55873/racs.v4i1.377