Continuous training as a strategy to improve the organizational performance of the hotel "Cabaña Quinta", Puerto Maldonado - Tambopata - 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/ravgs.v1i2.304

Keywords:

training, performance, strategy, hotel, organization

Abstract

This research addresses the importance of continuous training in the hotel sector. The objective is to demonstrate the cost-effectiveness of implementing an annual training plan for hotel staff, highlighting its positive impact on service quality. The methodology includes statistical analyses such as Cronbach's Alpha and Chi-Square to validate the hypotheses. The results show that continuous training significantly improves efficiency, customer satisfaction and the work environment. The conclusions underline the need for continuous training programs to optimize organizational performance and consolidate human resources, proposing a model that can be replicated in other hotels in the region.

References

Agudelo-Orrego, B. E. (2019). Formación del talento humano y la estrategia organizacional en empresas de Colombia. Entramado, 15(1), 116–137. https://doi.org/10.18041/1900-3803/ENTRAMADO.1.5383

Alférez Flores, J. A., & Tapara Layme, J. G. (2022). Potencial de la diversidad de avifauna para el desarrollo del aviturismo en el sector del Triunfo, distrito de las Piedras, provincia de Tambopata, región Madre de Dios, 2017. Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios UNAMAD. http://repositorio.unamad.edu.pe/handle/20.500.14070/799

Aristizábal Ayala, M. F., Lizarazo Cuadros, C., & Vargas Henao, J. A. (2020). Percepción de los estudiantes del programa académico de Comercio Internacional de la Unidad Central del Valle del Cauca respecto a la estimulación de competencias en pensamiento crítico y aspectos ético-humanistas derivados del proceso formativo entre los años 2016-2020. https://repositorio.uceva.edu.co/handle/20.500.12993/1931

Basantes Avalos, R. A., & López Orozco, T. P. (2022). La gestión del talento humano y la productividad de la Empresa Tecnimadera, ubicada en la Ciudad de Baños de Agua Santa, Tungurahua – Ecuador. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/8845

Cabrera Seminario, C. R., & Meza Letorna, S. E. (2022). Análisis de acciones relevantes del plan de trabajo de una empresa hotelera, para mejorar el clima organizacional en el 2019. https://hdl.handle.net/20.500.14005/13036

Chilet Martínez, W. F. (2021). La Calidad de Servicio y su Influencia en la Atención del Cliente mediante el uso de Internet de un Banco Líder en el Perú. Universidad Ricardo Palma. https://repositorio.urp.edu.pe/handle/20.500.14138/5336

Díaz Barragan, M. L. (2020). Importancia de los procesos de inducción para fortalecer las competencias laborales del Talento Humano. http://hdl.handle.net/10654/36627

Dominguez Aguilar, K. (2022). Capacitación y competitividad en las MYPE de servicio rubro hoteles de Santo Domingo - Piura año 2022. Universidad Católica Los Ángeles de Chimbote. https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/26794

Flores-Quispe, L. R. (2019). Gestión del talento humano y rentabilidad del sector hotelero de la región de Puno. Revista EAN, 87, 59–77. https://doi.org/10.21158/01208160.N87.2019.2410

González Torres, D. M., & Oyuela Martínez, J. L. C. (2023). Implementación de un programa de desarrollo organizacional en la empresa INVERSIONES LAS FLORES S.A.S. ubicada en el municipio de Puerto Berrío - Antioquia. http://repositorio.uts.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/12855

Gordillo, G. (2021). El Cuadro de Mando Integral como herramienta aplicada en el Hotel Howard Johnson (Villa Carlos Paz). https://repositorio.21.edu.ar/handle/ues21/20459

Guarnizo Tole, A. J., & Flores Romero, M. B. (2023). Análisis de las Variables Capacitación, Innovación, Recursos Financieros y Calidad y su impacto en la Competitividad del Sector Hotelero en Ibagué, Colombia y Morelia, México. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 6090–6104. https://doi.org/10.37811/CL_RCM.V7I6.9145

Lema Guiracocha, P. E., Erazo Álvarez, J. C., & Narváez Zurita, C. I. (2019). El talento humano, factor clave para la gestión organizacional en Instituciones de intermediación financiera. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, ISSN-e 2542-3088, Vol. 4, No. Extra 1 (Edición Especial), 2019, Págs. 349-375, 4(1), 349–375. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i1.461

Lisbeth Gorotiza-Vélez, G. I., & Marisol Romero-Vélez, E. I. (2021). El sistema de gestión de calidad con ISO 9001: 2015 como estrategia para el mejoramiento de los procesos de la Comercializadora ITM. Polo Del Conocimiento: Revista Científico - Profesional, ISSN-e 2550-682X, Vol. 6, No. 4, 2021, Págs. 270-294, 6(4), 270–294. https://doi.org/10.23857/pc.v6i4.2561

Mera Alcivar, E. A. (2023). Importancia de la capacitación para el desarrollo del recurso humano, caso de estudio: “hotel avellán”. https://repositorio.uleam.edu.ec/handle/123456789/4879

Montiel Mancilla, L., & Abud Rodríguez, S. V. (2022). Soft Skills y desempeño laboral de los trabajadores del área de RRHH de la empresa Natur S.A. Uniwersytet Śląski, 7(1), 343–354. https://doi.org/10.2/JQUERY.MIN.JS

Paredes Núñez, A. V., & Pazmiño Sánchez, M. A. (2019). Modelo de gestión por competencias en el proceso de desarrollo del personal del “Hotel Riobamba Inn”, de la ciudad de Riobamba. https://dspace.uniandes.edu.ec/handle/123456789/10831

Pérez Corzo, D. (2022). Procedimiento para la identificación de las competencias directivas en el hotel Melia las Antillas. http://rein.umcc.cu/handle/123456789/3272

Silva Benavides, A. C., & Davila Escobar, S. M. (2023). El clima laboral y su relación con la rotación de colaboradores del área de almacenes en signia soluciones logistica S.A.C. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/670309

Vaca, S. G. (2020). Comunicación interna y formación de líderes coach como herramientas claves en la gestión organizacional del Hotel Howard Johnson. https://repositorio.21.edu.ar/handle/ues21/19313

UNAMAD

Published

2024-07-25

How to Cite

Huisacayna-Sánchez , P. M., & Aguilar-Perez , C. T. (2024). Continuous training as a strategy to improve the organizational performance of the hotel "Cabaña Quinta", Puerto Maldonado - Tambopata - 2023. Revista Amazonía Viva Y Gestión Sostenible, 1(2), e304. https://doi.org/10.55873/ravgs.v1i2.304