Virtual platform for evaluation and follow-up of the graduate for university accreditation
DOI:
https://doi.org/10.55873/rad.v1i1.161Keywords:
graduate, prototype, virtual platformAbstract
The objective of the research was to implement and determine the incidence of the prototype of a virtual platform for evaluation and follow-up of the graduate as a tool for the accreditation of the Professional School of Systems and Computer Engineering (EP-ISI) of the National Amazonian University of Madre of God (UNAMAD). The research was of a basic type, non-experimental design, causal explanatory level, quantitative approach, with a non-probabilistic sample, for convenience made up of 10 graduate students; the instrument applied was the survey. The results allowed to deduce and explain the facts that determined the development of the application process of the prototype, obtaining a degree of correlation of p-value “sig. Bilateral” = 0.001<0.05; with a Pearson correlation coefficient equivalent to 0.447; with an approximate "t" equivalent to 3.523 and with a significance level of 95%. The study concludes that the application of the prototype of the virtual platform for evaluation and follow-up of the graduate has a significant impact as a tool for the accreditation of the EP-ISI of UNAMAD.
Downloads
References
Andia Valencia, W., Yampufe Cornetero, M., & Antezana Alzamora, S. (2021). Responsabilidad social universitaria: del enfoque social al enfoque sostenible. Revista Cubana de Educación Superior, 40(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000300019&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Curbeira Hernández, D., Bravo Estévez, M. de L., & Morales Díaz, Y. de la C. (2019). La formación de habilidades profesionales en la educación superior. Revista Cubana de Medicina Militar, 48(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572019000500010
Del Prete, A., & Cabero Almenara, J. (2019). Las plataformas de formación virtual: algunas variables que determinan su utilización. Apertura (Guadalajara, Jal.), 11(2), 138–153. https://doi.org/10.32870/AP.V11N2.1521
García Ancira, C., Treviño Cubero, A., & Banda Muñoz, F. (2019). Caracterización del seguimiento de egresados universitarios. Revista Estudios Del Desarrollo Social: Cuba y América Latina , 7(1), 23–38. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000100023&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Garzón Castrilllón, A. (2018). Modelo para el Seguimiento y Acompañamiento a Graduados (SAG), una visión holística de la gestión de la calidad de la educación superior. Educación, 27(52). http://www.scielo.org.pe/pdf/educ/v27n52/a11v27n52.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (Sexta). McGraw-Hill.
Ibaceta Vergara, C. P., & Villanueva Morales, C. F. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje: variables que inciden en las prácticas pedagógicas de docentes de enseñanza básica en el contexto chileno. Perspectiva Educacional, 60(3), 132–158. https://doi.org/10.4151/07189729-VOL.60-ISS.3-ART.1235
Jacques-P., V., & Boisier-O., G. (2019). La calidad en las instituciones de educación superior. Una mirada crítica desde el institucionalismo. Revista Educación, 43(1), 673–697. https://doi.org/10.15517/REVEDU.V43I1.30855
Jun Yu, L., & García González, M. (2021). La empleabilidad de los graduados universitarios en la República Popular China. Revista Cubana de Educación Superior, 40(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000100008
Ley Universitaria N° 30220, (2014). https://diariooficial.elperuano.pe/pdf/0021/ley-universitaria-30220.pdf
Peña Rodríguez, F., & Otálora Porras, N. (2018). Educación y tecnología: problemas y relaciones. Pedagogía y Saberes, 48, 59–70. http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n48/0121-2494-pys-48-00059.pdf
Quezada Cáceres, S., & Salinas Tapia, C. (2021). Modelo de retroalimentación para el aprendizaje: Una propuesta basada en la revisión de literatura. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(88). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662021000100225
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Joab Maquera-Ramírez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.