Relationship between Marketing Strategies and Handicraft Production in Amazonian Communities of Peru: A Study in Alto Amazonas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/ravgs.v2i1.378

Keywords:

marketing strategies, handicraft production, innovation, distribution, associativity

Abstract

The purpose was to analyze the relationship between marketing strategies and handicraft production in the province of Alto Amazonas, Peru, during 2024. A quantitative approach was applied, classified as basic research at a descriptive–correlational level, with a non-experimental and cross-sectional design. The population consisted of 28 artisans, who also represented the census sample. Data were collected through a structured Likert-scale survey, validated by expert judgment and with high reliability (Cronbach’s Alpha > 0.8). Results indicate that 82.1% of artisans implement marketing strategies, and 96.4% report a high level of handicraft production. Statistical analysis revealed a strong and significant correlation between the variables (Spearman’s Rho = 0.829; p = 0.000). Moreover, the dimensions of marketing innovation (Rho = 0.793) and distribution channels (Rho = 0.776) were the most decisive in improving productive performance. The effective application of marketing strategies is a key factor in enhancing handicraft production and its sustainability. The findings reinforce the need to promote artisans’ associations and training in digital marketing as mechanisms to increase the competitiveness of the handicraft sector in Amazonian contexts

References

Agrawal, D., & Agrawal, M. (2024). Handicraft Industry: A Review of Literature. International Journal Of Novel Research And Development, 9(7), b666–b676. https://ijnrd.org/papers/IJNRD2407168.pdf

Araque Geney, E. A. (2021). Marketing digital como estrategia de posicionamiento para el comercio artesanal. Negonotas Docentes, 17, 37–46. https://doi.org/10.52143/2346-1357.764

Grande Esteban, I., & Alonso Rivas, J. (2013). Comportamiento del consumidor : decisiones y estrategia de marketing (7ma edició). ESIC Editorial.

Hendryli, M.Kom., J., & Sopany, M. R. (2022). PENGEMBANGAN WEBSITE E-COMMERCE TOKO BUNGA CRAFT ARTER DENGAN PEMANFAATAN DIGITAL MARKETING. Computatio : Journal of Computer Science and Information Systems, 6(2), 137–146. https://doi.org/10.24912/computatio.v6i2.20989

Jayasundara, C. C. (2022). Prediction of Marketing by the Consumer Analytics. In Big Data Analytics: Digital Marketing and Decision-Making (pp. 77–118). https://doi.org/10.1201/9781003307761-4

Lituma-Yascaribay, M., Andrade-Amoroso, R., & Andrade-Pesantez, D. (2020). Caracterización de los emprendimientos artesanales de la ciudad de Cuenca. Caso: adornos para el hogar. 593 Digital Publisher CEIT, 5(5), 195–205. https://doi.org/10.33386/593dp.2020.5.299

Martel-Zevallos, D. J., Salinas-Alejandro, N. J., Rasmuzzen-Santamaría, R. V, & Maylle-Montalvo, S. (2019). Propuesta de valor y el impacto del turismo: Un estudio en el centro poblado Las Pampas de Tomayquichua- Huánuco, Perú. Investigación Valdizana, 13(3), 128–134. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=586062185002

Mogrovejo-Andrade, J. M., Herrera-Martínez, S. V., Maldonado-Niño, L. G., & García-Torres, N. E. (2019). El turismo como contribución al crecimiento del PIB, para el desarrollo de la economía del país. Clío América, 13(25), 298–307. https://doi.org/10.21676/23897848.3414

Ruiz Camus, C. E., Mathios Flores, M. A., Arévalo Gardini, E., Díaz Panduro, W., & Pashanasi Amasifuen, B. (2022). Inventario de atractivos para el desarrollo turístico de la provincia de Alto Amazonas, Perú. Universidad y Sociedad, 14(S1), 237–247. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2627

Ruiz Tuesta, J. A. (2024). Plan estratégico para comercialización de artesanía elaborada por internos del establecimiento penitenciario de Chachapoyas – 2023. [UNTRM]. Plan estratégico para comercialización de artesanía elaborada por internos del establecimiento penitenciario de Chachapoyas – 2023.%0A

Social, R. E. de D. (2023). El informe «La alta artesanía en España: Sello de identidad de la alta gama» identifica las principales palancas para preservar y fomentar el sector artesano en nuestro país. https://www.redr.es/es/noticias/el-informe-la-alta-artesania-en-espana-sello-de-identidad-de-la-alta-gama-identifica-las-principales-palancas-para-preservar-y-fomentar-el-sector-artesano-en-nuestro-pais/

Turismo, M. de C. E. y. (2021). Resolución Ministerial N.° 044-2021-MINCETUR. https://www.gob.pe/institucion/mincetur/normas-legales/1781803-044- 2021-mincetur

Turismo, M. de C. E. y. (2023). Más de 1 200 artesanos ofertan sus productos a través de la nueva plataforma electrónica “Artesanías del Perú.” https://www.gob.pe/institucion/mincetur/noticias/809511-mas-de-1-200-artesanos-ofertan-sus-productos-a-traves-de-la-nueva-plataforma-electronica-artesanias-del-peru

Valle-Castro, M. G., Sumba-Bustamante, R. Y., Santistevan-Villacreses, K. L., & Parrales-Reyes, J. E. (2023). Estrategias de marketing y su incidencia en el volumen de ventas de la Asociación de artesanos de réplicas precolombinas y alfarería La Pila. RECIAMUC, 7(3), 44–57. https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(3).sep.2023.44-57

RAVGS

Published

2025-01-30

How to Cite

Acho-Chota, T. de J., & Seijas-Diaz, J. G. (2025). Relationship between Marketing Strategies and Handicraft Production in Amazonian Communities of Peru: A Study in Alto Amazonas. Revista Amazonía Viva Y Gestión Sostenible, 2(1), e378. https://doi.org/10.55873/ravgs.v2i1.378