Relationship between ICT and the empowerment of women artisans in the textile sector of Puno, Peru
DOI:
https://doi.org/10.55873/rad.v1i2.221Keywords:
autonomy, digital technologies, leadership, participationAbstract
This study analyzes the relationship between the use of Information and Communication Technologies (ICT) and the empowerment of craftswomen from the Unified Association of Puerto Muelle Artisans in Puno. The main objective was to determine how ICT usage impacts empowerment dimensions such as self-esteem, leadership, decision-making, and participation. A quantitative approach, correlational level, and non-experimental cross-sectional design were applied, with a stratified sample of 60 craftswomen. Data was collected using Likert-scale questionnaires and analyzed using the Spearman’s Rho correlation coefficient. Results showed that 65% of participants had an intermediate level of ICT usage, significantly associated with regular levels of empowerment (58%). The leadership dimension presented the highest correlation with ICT usage (Rho = 0.586, p < 0.05), followed by self-esteem (Rho = 0.556, p < 0.05). In conclusion, higher ICT usage is positively related to female empowerment, highlighting the need for public policies and digital training programs to reduce gender gaps and promote equal opportunities.
Downloads
References
Barreto, M., Ryan, M., & Schmitt, M. (2013). El impacto de la exclusión y la inclusión en la vida social: Perspectivas de género. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315884912
Carrasco, G. (2006). Investigación básica y aplicada: Conceptos y diferencias. Revista de Investigación Científica, 15(2), 45-53. Recuperado de https://www.revistainvestigacioncientifica.edu.pe
CEPAL. (2021). La pandemia de COVID-19 y su impacto en América Latina y el Caribe: Análisis y perspectivas. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/publicaciones/46687
Del Prete, G., Barbero, M., & Álvarez, R. (2013). Las TIC como herramienta de empoderamiento para el colectivo de mujeres mayores: El caso de la comarca del Montsià. Revista de Educación y Tecnología, 12(1), 15-28. https://doi.org/10.1016/j.edutec.2013.05.001
Fernández, A., López, M., & Pérez, J. (2014). Técnicas de investigación cuantitativa: Métodos y aplicaciones. Ediciones Universitarias. Recuperado de https://www.edicionesuniversitarias.com/investigacion-cuantitativa
Fernando, J., Álvarez, S., & Ruiz, C. (2005). La sociedad digital: Impacto de las TIC en la globalización. Tecnos. Recuperado de https://www.tecnos.com/la-sociedad-digital
Forstner, C. (2013). Empoderamiento de la mujer en contextos laborales y sociales. Universidad de Berlín. Recuperado de https://www.uberlín.de/publicaciones/empoderamiento-mujer
García, M., López, P., & Vega, L. (2022). Empoderamiento de la mujer rural desde las tecnologías de información y comunicación. Revista de Estudios Sociales y Económicos, 29(1), 45-60. https://doi.org/10.1016/j.resyeco.2022.04.003
Instituto de la Mujer. (2008). Empoderamiento y autonomía de las mujeres: Guía para la acción. Ministerio de Igualdad, España. Recuperado de https://www.inmujer.gob.es/empoderamiento
Instituto Nacional de Tecnologías Educativas. (2017). Competencia digital en el siglo XXI: Habilidades y recursos para el aprendizaje. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de https://www.educacion.gob.es/competencia-digital
Palomar, M. (2015). Autoestima y TIC: Impacto en el desarrollo personal. Revista de Psicología Aplicada, 23(2), 112-125. https://doi.org/10.1016/j.psiap.2015.03.002
Pérez, J., & Gardey, A. (2008). Liderazgo y empoderamiento: Perspectivas organizacionales. Revista de Ciencias Sociales, 18(1), 45-62. https://doi.org/10.1016/j.rcsoc.2008.02.005
Stromquist, N. (2008). Theoretical and practical bases for empowerment: Women in education and leadership. Journal of Social Change, 14(3), 78-95. https://doi.org/10.1016/j.josc.2008.03.001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daisy Mestas-Yucra, Bestsabe Aurora Llerena-Zea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.