Impact of Relationship Marketing and Loyalty on Customers of a Peruvian Distribution Company

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/ravgs.v2i2.413

Keywords:

customer loyalty, loyalty, relationship marketing, retention, satisfaction

Abstract

Relationship marketing has positively impacted companies, hence the interest in the development of this research. Whose objective was to determine the relationship between the variables of the Direor company. This had a quantitative approach and a descriptive correlation range. The sample included 307 clients. To collect the data, the survey was used, with an instrument of 37 questions with a five-point Likert multiple response scale. The results show a relationship between the variables with a p-value = 0.000 indicates that there is a significant relationship and the Rho Spearman = .698** indicates that the correlation is moderately positive, and with respect to the dimensions of trust, commitment, and satisfaction indicate that there is a significant (pvalue = .000) positive and moderate correlation (Rho = .520** / .575** / .681**) with the dependent variable.

References

Arias, F. G. (2012). El Proyecto de Investigación (6.a ed.). EDITORIAL EPISTEME.

Baena-Arroyo, M. J., García-Fernández, J., Gálvez-Ruiz, P., & Grimaldi-Puyana, M. (2020). Analyzing Consumer Loyalty through Service Experience and Service Convenience: Differences between Instructor Fitness Classes and Virtual Fitness Classes. Sustainability, 12(3), 828. https://doi.org/10.3390/su12030828

Belmartino, A., Liseras, N., & Berges, M. (2016). ¿Qué atributos busca el consumidor en prendas de vestir? Un análisis aplicado al mercado de la indumentaria en Argentina. What does the consumer look for? An analysis of clothing market in Argentina. TEC Empresarial, 10(1), 7. https://doi.org/10.18845/te.v10i1.2530

CONCYTEC. (2018). Tipos de investigación (pp. 1-4). Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación.

Durán Bravo, P., Cisneros Martínez, N., & Pancardo Peralta, R. (2020). Comunicación corporativa para la fidelización del cliente. InMediaciones de la Comunicación, 15(1), 183-200. https://doi.org/10.18861/ic.2020.15.1.2963

Gallardo Echenique, E. (2017). Metodología de la Investigación. Manual Autoformativo Interactivo I. (U. Continental (ed.); 1.a ed., Vol. 1). Universidad Continental.

Guadarrama Tavira, E., & Rosales Estrada, E. M. (2015). Marketing relacional Valor, satisfacción, lealtad y retención del cliente. Análisis y reflexión teórica. Ciencia y Sociedad: República Dominicana, 40(2), 307-340. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7403716

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2019). Metodología de la investigación. 9(2), 92–95.

Hernández Sampieri, R., Fernández collado, C., & Baptista Lucio, M. D. (2014). Metodología de la Investigación (6.a ed.). McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A.

Mendoza Lingán, W. E. (2019). Marketing relacional y su influencia con la fidelización del cliente en la empresa El Constructorcito, Nueva Cajamarca, San Martin – 2019 [Universidad Peruana Unión]. http://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/2168

Miranda Barragán, A. M., Santamaría Freire, E. J., & Guerrero Velástegui, C. A. (2022). Marketing relacional, una estrategia para fidelizar clientes a través de redes sociales: caso Melisa La Serranita. REVISTA ERUDITUS, 3(2), 9-29. https://doi.org/10.35290/re.v3n2.2022.616

Palacio, S., & Rondón, C. (2018). Fases del marketing relacional e internacionalización en la Universidad de la Costa: percepción estudiantes. Espacios, 39(23), 1–6. https://www.revistaespacios.com/a18v39n23/18392306.html

Pallant, J. (2011). SPS Survival Manual. En Allen & Unwin (Ed.), Automotive Industries AI (Vol. 181, Número 4).

Peña Escobar, S., Ramírez Reyes, G. S., & Osorio Gómez, J. C. (2015). Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemas. Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 14(26), 87-104. https://doi.org/10.22395/rium.v14n26a6

Perdigón Llanes, R., Viltres Sala, H., & Madrigal Leiva, I. R. (2018). Estrategias de comercio electrónico y marketing digital para pequeñas y medianas empresas. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 12(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992018000300014

Puicón Eyzaguirre, M. P. del P. (2017). Marketing relacional y fidelización de clientes en la empresa Salomón, Comas, 2017. Universidad Cesar Vallejo.

Ramos-Galarza, C. A. (2020). Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-6. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Regatto Bonifaz, J. (2015). La Planificación y su utilidad en los Medios Publicitarios y en el Neuromarketing / Planning and its usefulness in the advertising media and in Neuromarketing. CIENCIA UNEMI, 8(13), 112-121. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol8iss13.2015pp112-121p

Rosendo Rios, V., Zhang, Y., & Ghauri, P. N. (2016). Empirical analysis of the key factors that can contribute to university-industry cooperational success from a relationship marketing approach. European J. of International Management, 10(6), 647. https://doi.org/10.1504/EJIM.2016.10000361

Sagaró del Campo, N. M., & Zamora Matamoros, L. (2020). Técnicas estadísticas para identificar posibles relaciones bivariadas. Revista Cubana de Anestesiología y Reanimación, 19(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-67182020000200008

Salas Canales, H. J. (2017). Influencia del marketing relacional en los resultados organizacionales de instituciones educativas privadas de Lima metropolitana (Perú). 19, 63–74. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18271/ria.2017.256

Sánchez-Alzate, J.-A., & Montoya-Restrepo, L.-A. (2016). Factors affecting the consumer trust for shopping through electronic media. Revista científica Pensamiento y Gestión, 40, 159-186. https://doi.org/10.14482/pege.40.8809

Ther Ríos, F. (2004). Ensayo sobre el uso de la encuesta: hermenéutica y reflexividad de la técnica investigativa. Revista Austral de Ciencias Sociales, 8, 17-27. https://www.redalyc.org/pdf/459/45900802.pdf

Vallejos Atalaya, M. (2010). SPSS Manual Práctico. 53(9).

RAVGS

Published

2025-07-25

How to Cite

Castre-López, L. J., Bardales-Bardales, M. R., & Díaz-Saavedra, R. A. (2025). Impact of Relationship Marketing and Loyalty on Customers of a Peruvian Distribution Company. Revista Amazonía Viva Y Gestión Sostenible, 2(2), e413. https://doi.org/10.55873/ravgs.v2i2.413

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.