Perceived student satisfaction with the u-learning model in higher education: the LEIP experience
DOI:
https://doi.org/10.55873/ravgs.v2i2.405Keywords:
teacher training, u-learning model, satisfaction, monitoringAbstract
The National Pedagogical University, Unit 321, Zacatecas, offered the Bachelor's Degree in Education and Pedagogical Innovation (LEIP) in 2015 in response to the need for a flexible teacher training model supported by Virtual Learning Environments (VLE). The purpose was to evaluate the design of the u-learning model implemented through surveys of students and graduates. This was done to gather information and identify tools that fostered continuous and personalized knowledge acquisition, as well as to assess strategies applied to strengthen teacher training and reduce school dropout rates. The research, which used a qualitative and ethnographic approach, involved administering online questionnaires to 290 students and 96 graduates, using numerical scales, multiple-choice questions, checkboxes, and open-ended questions. The results show high levels of satisfaction, a positive assessment of the tutorial support, a significant reduction in dropout rates, a 77.11% graduation rate, and 82% of graduates finding employment in teaching, confirming the relevance of the model and highlighting some areas for improvement, such as teacher training and strengthening the institutional identity.
References
Barrera & Parra (2024). Explorando el uso de Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento (TAC) en estudiantes universitarios: efectos en la adaptación académica y permanencia en Educación Superior. Actas, Congreso Latinoamericano sobre el Abandono en la Educación Superior. XII CLABES. Docencia y Acompañamiento para la Equidad e Inclusión en Educación Superior. pp. 428- 434, Universidad Católica deTemuco, Chile. ISBN: 978-956-6224-39-6
Copado, A. (2022). Evaluación del aprendizaje. Un siglo de educación a distancia en México. Revista Innova Educación, 4(4), pp. 7-19. ISSN-e 2664-1488. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.04.001
Dagnino, J. (2014). Tipos de datos y escalas de medida. Universidad Católica de Chile. Rev. chil. anest.. No.2, Vol.43, pp. 109-11. https://doi.org/10.25237/revchilanestv43n02.06
Falcone, G. F., Tinajero, Z. L. & Jimenez, J. L. (2021). Entornos Virtuales de Enseñanza y Aprendizaje. Congreso Internacional de Investigación Academia Journals. ISSN online 1946-5351 Vol. 13, No. 9, 2021, pp. 503-507 https://www.researchgate.net/publication/360210105
García, E., Moreno, R. & Mondragón, R. (2023). Gamificación y aprendizaje ubicuo en la Educación Superior: Aplicando Estilos de Aprendizaje. Revista Apertura (Guadalajara, Jal.), Vol. 15, No. 2, pp. 20-35. https://doi.org/10.32870/ap.v15n2.2408
Granda, A. M., Roldán, A. F. & López, S. P. (2024). Acompañamiento del docente virtual en las prácticas profesionales de los estudiantes en educación superior desde los ambientes virtuales de aprendizaje. Formación universitaria, 17(6), pp. 45-56. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-50062024000600045
Hanzeliková, A. & Noriega, C. (2016). Introducción a la investigación Sociosanitaria: Diseño de estudios cualitativos. Características generales y conceptos básicos de la investigación cualitativa (1ª, parte). Revista Enfermería y Cardiología, Vol. 23, No. 67, pp. 50-57. https://enfermeriaencardiologia.com/media/acfupload/628391769678c_67_01.pdf
Hernández, D., Vázquez, L. & Guel, H. D. (2021). Causales de la deserción escolar en México, perspectiva desde un análisis documental. TECTZAPIC: Revista Académico-Científica, 7(3), pp.9-20. https://doi.org/10.51896/TECTZAPIC/SIEO5632
INEGI (2023). Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Tasa de abandono escolar por entidad federativa según nivel educativo, ciclos escolares seleccionados de 2000/2001 a 2022/2023.
Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement. 30, pp. 607-610. https://doi.org/10.1177/001316447003000308
Mireles, M. G. & García, J. A. (2022). Satisfacción estudiantil en universitarios: una revisión sistemática de la literatura. Revista Educación, Vol. 46, Num. 2, pp. 1 a 16. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47621
Mora, F. (2020). Evaluación de los aprendizajes en el e-learning, el reto de la educación a distancia. Revista Ensayos Pedagógicos. Vol. XVII, N.º 1, pp.183-210, ISSN: 1659-0104. https://doi.org/10.15359/rep.17-1.8
Pastora, B. & Fuentes, A. (2021). La planificación de estrategias de enseñanza en un entorno virtual de aprendizaje. Revista Científica UISRAEL, 8(1), pp. 59-76. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.341
Pérez -Rivera, J., Tarango, J. & González-Quiñones, F. (2020). Caracterización de la identidad universitaria y su importancia en el desarrollo institucional. Revista Electrónica Científica de Investigación Educativa. Vol. 1, No. 5, pp. 329-341. https://doi.org/10.33010/recie.v5i1.956
UNESCO (1990). Declaración mundial sobre educación para todos y marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. Tailandia, pp. 42
UNESCO (2015) Educación 2030: Declaración de Incheon y marco de acción para la realización del objetivo de desarrollo sostenible 4. Corea del Sur, pp.86
UNESCO (2025). Informe mundial sobre el personal docente. Afrontar la escases de docentes y transformar la profesión. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. DOI: https://doi.org/10.54675/DMNB3339 pp. 183, Francia.
Urdaneta, E. J. (2013). ¿Miden lo mismo distintos formatos de pregunta? Una revisión sobre el tema. Revista Paradigma. Vol.34, No. 1, pp.69-82.
Velázquez, B., García, L. & Flores, J. G. (2025). Aprendizaje Ubicuo (U-Learning) en Educación Superior: Una revisión sistemática. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. Año: XIII, No. 1, Artículo 15, pp. 1 a 42. https://doi.org/10.46377/dilemas.v13i1.4732
Villers Aispuro, R. (2022). El futuro de la Educación Superior. Propuestas globales para la III Conferencia Mundial de Educa¬ción Superior de la Unesco 2022. México. ANUIES. Dirección de Producción Editorial, pp.124, ISBN: 978-607-451-170-3
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tomasa Miranda-Robles, José Guadalupe Sandoval-Santoyo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The RAVGS is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).




