Chatgpt in the learning of programming languages by university students

Authors

  • Nestor Antonio Gallegos-Ramos Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios

DOI:

https://doi.org/10.55873/rad.v2i2.250

Keywords:

artificial intelligence, chatgpt, learning, programming language

Abstract

The purpose of the study was to determine the impact of the application of the chatgpt tool in the learning of the C++ programming language in students of basic semesters, the population and sample were non-probabilistic according to the researcher's criteria, quasi-experimental with two measurements before and after the treatment. The structured instrument applied consists of four dimensions with their respective indicators measured on a 9-point scale, segmented into three categories: low (1 to 3), medium (3 to 6) and high (6 to 9). The general results indicate that there was a passage from the medium to high category in the student's learning, on the other hand the average number of hours dedicated to the study of programming is 4.05 ± 1.04, at 95% confidence. ). Therefore, it is concluded that the use of AI tools "virtual language assistant" can be an effective strategy to improve learning and mastery of programming languages in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIAS GONZALES, J.L., 2021. Técnicas e instrumentos de investigación cinetífica [en línea]. Arequipa-Perú: s.n. ISBN 9786124844409. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Arias+Gonzales%2C+J.+%282021%29.+Técnicas+e+instrumentos+de+investigación+cinetífica.+In+Enfoques+Consulting+EIRL+%28Issues+9972-834-08–05%29.&btnG=.

BEERBAUM DR., D.O., 2023. Generative Artificial Intelligence (GAI) Ethics Taxonomy- Applying Chat GPT for Robotic Process Automation (GAI-RPA) as Business Case. SSRN Electronic Journal, DOI 10.2139/ssrn.4385025.

BRAVO, M., BILBAO, G., GERIAS, M. y PAZ ARRIAGADA, M., 2023. INTELIGENCIA ARTIFICIAL GENERATIVA Y CHAT GPT: OPORTUNIDADES Y DESAFÍOS PARA LA EDUCACIÓN. POLICY BRIEF [en línea], vol. 1, no. 01, Disponible en: https://educacion.udd.cl/files/2023/07/policy_brief_n4.pdf.

FLORES-VIVAR, J.M. y GARCÍA-PEÑALVO, F.J., 2023. Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar, vol. 30, no. 74, ISSN 19883293. DOI 10.3916/C74-2023-03.

GAMBOA, M.A., 2023. Inteligencias artificiales. , no. 13,

GARCÍA DÍAZ, B.L., OSCANOA LEÓN, R.B. y RIVERA FRITAS, F., 2021. La metodología del aprendizaje basado en problemas en el logro de competencias en el curso de base de datos en la educación universitaria. INNOVA Research Journal, vol. 6, no. 3, DOI 10.33890/innova.v6.n3.2021.1728.

GARCÍA SÁNCHEZ, O.V., 2023. Uso y Percepción de ChatGPT en la Educación Superior. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información [en línea], vol. 11, no. 23, DOI 10.36825/riti.11.23.009. Disponible en: https://riti.es/index.php/riti/article/view/261/443.

KATIUSKA, K., RONQUILLO, M., FRANCISCO, J. y VELOZ, A., 2023. La inteligencia artificial aplicada en la innovación educativa en el proceso de enseñanza y aprendizaje. ,

LAHTINEN, L., 2023. Implementing Robotic Process Automation in Sales Support. , no. March,

MACIAS LARA, R.A., SOLORZANO CRIOLLO, L.R., CHOEZ CALDERÓN, C.J. y BLANDÓN MATAMBA, B. emilio., 2023. La inteligencia artificial; análisis del presente y futuro en la educación superior. [en línea], vol. 4, ISSN 2806-5905. Disponible en: https://orcid.org/0000-0003-.

MARTINEZ BENCARDINO, C., 2019. Estadistica y Muestreo [en línea]. Décima cua. Bogota: s.n. ISBN 9789587717433. Disponible en: https://dokumen.pub/estadistica-y-muestreo-14a-ed-9789587717433-9587717430-9789587717440-9587717449.html.

MUÑOZ RAZO, C., 2011. Como elabora y asesorar una investigación de tesis [en línea]. México: s.n. ISBN 9786073204569. Disponible en: http://www.indesgua.org.gt/wp-content/uploads/2016/08/Carlos-Muñoz-Razo-Como-elaborar-y-asesorar-una-investigacion-de-tesis-2Edicion.pdf.

RODRÍGUEZ, Y., PARRA-GONZALES, E., ZURITA-AGUILAR, K., MEJÍA, J. y BONILLA, D., 2023. ChatGPT: La inteligencia artificial como herramienta de apoyo al desarrollo de las competencias STEM en los procesos de aprendizaje de los estudiantes. [en línea], no. 1, Disponible en: http://recibe.cucei.udg.mx/index.php/ReCIBE/article/view/291/193.

SANABRIA-NAVARRO, J.-R., SILVERIA-PEREZ, Y., PEREZ-BRAVO, D.-D. y CORTINA-NUÑEZ, M. de J., 2023. Incidencias de la inteligencia artificial en la educación contemporánea. , no. June, DOI 10.3916/C77-2023-08.

TORRES, E., TORRES, F., TORRES, J., BASURCO, T., MAMANI, O., CUEVA, M., TITO, J., SUPO, J. y COYLA, I., 2023. Impacto de la inteligencia artificial en la educacion universitaria. [en línea], vol. 1, Disponible en: https://downloads.editoracientifica.com.br/articles/230513147.pdf.

VERA, F., 2023. Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior : Desafíos y oportunidades. ,

UNAMAD

Published

2023-12-20

How to Cite

Gallegos-Ramos, N. A. (2023). Chatgpt in the learning of programming languages by university students. Revista Amazonía Digital, 2(2), e250. https://doi.org/10.55873/rad.v2i2.250

Issue

Section

Original articles