Digital skills in primary education teachers: Study in a Peruvian educational institution
DOI:
https://doi.org/10.55873/rad.v2i1.281Keywords:
digital competencies, educational tools, pedagogical strategies, professional commitment, professional learningAbstract
This study analyzed the relationship between the level of knowledge and the use of information technologies in primary and secondary school teachers at a Peruvian educational institution. A quantitative, non-experimental, descriptive-correlational design was used with a sample of 96 teachers selected through probabilistic sampling. Data were collected using validated questionnaires (Cronbach’s Alpha > 0.90). Results indicate that 66.67% of teachers have a low level of knowledge in information technologies, and 72.92% exhibit a low level of use. Spearman’s tests revealed a moderate significant correlation between knowledge and use (p=0.699, p=0.000) and between knowledge and professional commitment (p=0.613, p=0.000). It is concluded that limitations in technological training negatively impact teachers’ ability to integrate digital tools into their pedagogical practice, emphasizing the need for continuous training programs.
Downloads
References
Bautista Mitma, C. V. (2022). Uso de las tecnologías digitales por parte de las docentes de nivel inicial en el ámbito rural de la región Ayacucho, según los resultados de la ENEDU, 2018 [Universidad Peruana Cayetano Heredia]. https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/11978
Cárdenas Jara, J. G., Valencia Jarama, J. L., Foy Valencia, O. A., & Leandro Felles, H. E. (2022). Programa de Capacitación ABC en el uso de las TIC en docentes de la Institución Educativa Jesús Sacramentado, Cieneguilla, 2021. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 6(26), 2131–2139. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.479
Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, 6, 144. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715
Chirino López, C. E., & Escalante, V. (2021). Entornos virtuales como recurso didáctico en la asignatura Dibujo Técnico. Franz Tamayo - Revista de Educación, 2(4), 105–124. https://doi.org/10.33996/franztamayo.v2i4.298
Fernández Miranda, M., & Jurado Rosas, A. A. (2023). Teaching digital competences: a rural teaching perspective. HUMAN REVIEW. International Humanities Review, 17(4). https://eaapublishing.org/journals/index.php/humanrev/article/view/1583
Gómez Galindo, W., Salgado Samaniego, E., Hinostroza Quiñonez, G., & León Ayala, A. H. (2021). Uso de las TIC en docentes universitarios de la región central del Perú. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 4985–5006. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.671
Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., & Suman, R. (2022). Understanding the role of digital technologies in education: A review. Sustainable Operations and Computers, 3, 275–285. https://doi.org/10.1016/J.SUSOC.2022.05.004
Hennessy, S., D’Angelo, S., McIntyre, N., Koomar, S., Kreimeia, A., Cao, L., Brugha, M., & Zubairi, A. (2022). Technology Use for Teacher Professional Development in Low- and Middle-Income Countries: A systematic review. Computers and Education Open, 3, 100080. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100080
López-Castillo, C., Valencia Vargas, E., & Barinotto León, V. M. (2023). Desarrollo de las competencias digitales en docentes, desafíos post pandemia. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 7(31), 2374–2385. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.670
Menacho Vargas, I., Trujillo Medrano, B., Vásquez Ramos, S. P., Quispe Salazar, M. A., & Acero Apaza, I. M. (2023). Competencias digitales y desarrollo profesional en docentes de instituciones educativas públicas de Puno. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 7(31), 2398–2410. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.672
Moreira Sánchez, P. (2019). El aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo social y cognitivo de los adolescentes. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047160
Nguyen, L. T., Kanjug, I., Lowatcharin, G., Manakul, T., Poonpon, K., Sarakorn, W., Somabut, A., Srisawasdi, N., Traiyarach, S., & Tuamsuk, K. (2022). How teachers manage their classroom in the digital learning environment – experiences from the University Smart Learning Project. Heliyon, 8(10), e10817. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e10817
Palomino, M. R. Q., & Camillo, J. G. H. (2021). Competencias digitales en los docentes de educación básica del Perú. South Florida Journal of Development, 2(3), 3890–3904. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n3-007
Torres-Calderón, R. H., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, C. A., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Moodle y aulas virtuales iconográficas para la enseñanza-aprendizaje de diseño web en el bachillerato técnico. CIENCIAMATRIA, 6(3). https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/406
UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
Venegas-Ramos, L., Luzardo Martínez, H. J., & Pereira Santana, A. (2020). Conocimiento, formación y uso de herramientas TIC aplicadas a la Educación Superior por el profesorado de la Universidad Miguel de Cervantes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 71, 35–52. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1405
Willis, R. L., Lynch, D., Fradale, P., & Yeigh, T. (2019). Influences on purposeful implementation of ICT into the classroom: An exploratory study of K-12 teachers. Education and Information Technologies, 24(1), 63–77. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9760-0
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mónica de Jesús Aspajo-Morales, Luz Angélica Angulo-Ríos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.