Digital skills in primary education teachers: Study in a Peruvian educational institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55873/rad.v2i1.281

Keywords:

digital competencies, educational tools, pedagogical strategies, professional commitment, professional learning

Abstract

This study analyzed the relationship between the level of knowledge and the use of information technologies in primary and secondary school teachers at a Peruvian educational institution. A quantitative, non-experimental, descriptive-correlational design was used with a sample of 96 teachers selected through probabilistic sampling. Data were collected using validated questionnaires (Cronbach’s Alpha > 0.90). Results indicate that 66.67% of teachers have a low level of knowledge in information technologies, and 72.92% exhibit a low level of use. Spearman’s tests revealed a moderate significant correlation between knowledge and use (p=0.699, p=0.000) and between knowledge and professional commitment (p=0.613, p=0.000). It is concluded that limitations in technological training negatively impact teachers’ ability to integrate digital tools into their pedagogical practice, emphasizing the need for continuous training programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bautista Mitma, C. V. (2022). Uso de las tecnologías digitales por parte de las docentes de nivel inicial en el ámbito rural de la región Ayacucho, según los resultados de la ENEDU, 2018 [Universidad Peruana Cayetano Heredia]. https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/11978

Cárdenas Jara, J. G., Valencia Jarama, J. L., Foy Valencia, O. A., & Leandro Felles, H. E. (2022). Programa de Capacitación ABC en el uso de las TIC en docentes de la Institución Educativa Jesús Sacramentado, Cieneguilla, 2021. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 6(26), 2131–2139. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.479

Castillo-Retamal, F. (2021). Formación docente en TIC y su evidencia en tiempos de COVID-19. Revista Saberes Educativos, 6, 144. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60715

Chirino López, C. E., & Escalante, V. (2021). Entornos virtuales como recurso didáctico en la asignatura Dibujo Técnico. Franz Tamayo - Revista de Educación, 2(4), 105–124. https://doi.org/10.33996/franztamayo.v2i4.298

Fernández Miranda, M., & Jurado Rosas, A. A. (2023). Teaching digital competences: a rural teaching perspective. HUMAN REVIEW. International Humanities Review, 17(4). https://eaapublishing.org/journals/index.php/humanrev/article/view/1583

Gómez Galindo, W., Salgado Samaniego, E., Hinostroza Quiñonez, G., & León Ayala, A. H. (2021). Uso de las TIC en docentes universitarios de la región central del Perú. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 4985–5006. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.671

Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., & Suman, R. (2022). Understanding the role of digital technologies in education: A review. Sustainable Operations and Computers, 3, 275–285. https://doi.org/10.1016/J.SUSOC.2022.05.004

Hennessy, S., D’Angelo, S., McIntyre, N., Koomar, S., Kreimeia, A., Cao, L., Brugha, M., & Zubairi, A. (2022). Technology Use for Teacher Professional Development in Low- and Middle-Income Countries: A systematic review. Computers and Education Open, 3, 100080. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100080

López-Castillo, C., Valencia Vargas, E., & Barinotto León, V. M. (2023). Desarrollo de las competencias digitales en docentes, desafíos post pandemia. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 7(31), 2374–2385. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.670

Menacho Vargas, I., Trujillo Medrano, B., Vásquez Ramos, S. P., Quispe Salazar, M. A., & Acero Apaza, I. M. (2023). Competencias digitales y desarrollo profesional en docentes de instituciones educativas públicas de Puno. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 7(31), 2398–2410. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.672

Moreira Sánchez, P. (2019). El aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo social y cognitivo de los adolescentes. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047160

Nguyen, L. T., Kanjug, I., Lowatcharin, G., Manakul, T., Poonpon, K., Sarakorn, W., Somabut, A., Srisawasdi, N., Traiyarach, S., & Tuamsuk, K. (2022). How teachers manage their classroom in the digital learning environment – experiences from the University Smart Learning Project. Heliyon, 8(10), e10817. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e10817

Palomino, M. R. Q., & Camillo, J. G. H. (2021). Competencias digitales en los docentes de educación básica del Perú. South Florida Journal of Development, 2(3), 3890–3904. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n3-007

Torres-Calderón, R. H., García-Herrera, D. G., Erazo-Álvarez, C. A., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). Moodle y aulas virtuales iconográficas para la enseñanza-aprendizaje de diseño web en el bachillerato técnico. CIENCIAMATRIA, 6(3). https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/406

UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Venegas-Ramos, L., Luzardo Martínez, H. J., & Pereira Santana, A. (2020). Conocimiento, formación y uso de herramientas TIC aplicadas a la Educación Superior por el profesorado de la Universidad Miguel de Cervantes. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 71, 35–52. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1405

Willis, R. L., Lynch, D., Fradale, P., & Yeigh, T. (2019). Influences on purposeful implementation of ICT into the classroom: An exploratory study of K-12 teachers. Education and Information Technologies, 24(1), 63–77. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9760-0

Published

2023-01-25

How to Cite

Aspajo-Morales, M. de J., & Angulo-Ríos, L. A. (2023). Digital skills in primary education teachers: Study in a Peruvian educational institution. Revista Amazonía Digital, 2(1), e281. https://doi.org/10.55873/rad.v2i1.281

Issue

Section

Original articles

Most read articles by the same author(s)